bøyelasting

Bøyelasteren Marie Knutsen laster olje fra lastebøyen på Draugenfeltet i Norskehavet.
Av /Digitalt Museum.

Bøyelasting er lasting eller lossing av tankskip på åpent hav via en oppankret bøye. Skipet blir fortøyd til bøyen med en kraftig trosse i baugen og oljen føres fra kilden gjennom rør og slanger langs bunnen og opp til bøyen. En kraftig slange blir koblet til skipets lastesystem i baugen og ført inn i skipets tanker. Bøyen holdes på plass av flere ankere i stjerneformasjon. Det er senere utviklet systemer der bøyen senkes under havoverflaten, skipet seiler over bøyen og den kobles til under skroget på tankskipet.

Enkel bøyelasting ble først tatt i bruk i områder der det var for grunnt eller for dårlige havneforhold til at store tankskip kunne gå inn. På 70-tallet ble bøyelasting tatt i bruk ved oljefelt i Nordsjøen der havdypden var for stor til at rørledninger kunne føres inn til kysten og oljen måtte lastes om bord ute på feltet i tankskip som kunne føre den til raffinerier og lageranlegg i land. Dette krevde kraftigere og mer avanserte systemer for bøyelasting. Metoden er senere tatt i bruk også andre steder i verden, blant annet utenfor kysten av Brasil og Canada.

Norske rederier har vært blant foregangsselskapene når det gjelder bøyelasting. I dag er Knutsen NYK Offshore Tankers og Teekay i Canada verdens største rederier innen denne typen spesialisert tankfart. De spesielle tankskipene som brukes til bøyelasting blir kalt bøyelastere, shutteltankere eller skytteltankskip.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg