Skole og utdanning i Afghanistan

I Afghanistan følger utdanningen et 6-3-3 løp. Det er ni år obligatorisk skolegang. Skoleløpet har seks år grunnskole, tre år ungdomsskole og tre år videregående skole. Gratis utdanning til bachelornivå er lovfestet i grunnloven. Det er utdanningsdepartementet i Afghanistan som har ansvar for utdanningssystemet.

Utdanningssystemet i Afghanistan har vært svært negativt påvirket av mer enn tre tiår med langvarig konflikt og borgerkrig. Etter den internasjonale intervensjonen høsten 2001 og fallet av Taliban stod oppbygging av utdanningssystemet sentralt i gjenoppbyggingen av Afghanistan og fredsprosessen i landet. Utviklingen i utdanningssektoren etter krigen anses som en av landets største suksesshistorier. Da peker man særlig på den voldsomme økningen av barn som siden 2001 er innskrevet på skolen, inkludert jenter.

Andelen av analfabeter blant den voksne befolkningen er blant de høyeste i verden. 43 prosent av befolkningen er lese- og skrivekyndige (UNESCO, 2018). Dette vil si 55,48 prosent av menn og 29.81 prosent av kvinner i Afghanistan. I aldergruppen 15-24 år kan 65,42 prosent lese og skrive.

Store deler av befolkningen er stadig uten tilgang til skolegang. Dette gjelder særlig i rurale områder og for jenter. Dette skyldes i hovedsak fattigdom og svak infrastruktur. I flere deler av landet er mangel på skoler og utilstrekkelig transport de største hindrene for utdanning. Lang skolevei og geografiske barrierer, spesielt i områder med mye fjell, gjør det vanskelig for elevene å nå klasserommene. Estimert er 3,7 millioner barn ute av skolen i Afghanistan, hvorav 60 prosent av disse er jenter (UNICEF). Den lave andelen av jenter i utdanning kan blant annet forklares av mangel på kvinnelige lærere, spesielt i rurale områder. Kun 16 prosent av Afghanistans skoler er jenteskoler og flere mangler tilstrekkelige sanitære fasiliteter, som hindrer tilgang. En annen faktor er at mange jenter i Afghanistan gifter seg svært tidlig, 17 prosent før fylte 15 år. De siste årene har det vært en voldsom økning i antall lærere, inkludert omtrent 31 prosent kvinner. Det er en utfordring at kun 48 prosent av lærerne har et minimum av akademiske kvalifikasjoner.

Afghanistan er ett av partnerlandene for norsk bistand. Utdanning har vært et av de viktigste satsingsområdene for norsk bistand til Afghanistan, og herunder med et særskilt fokus på utdanning for jenter.

Organisering av grunnopplæring

Grunnskole

Grunnskolen går fra første til sjette trinn. Barn starter skolegangen fra de er mellom seks og åtte år. Pensum er nasjonalt. Grunnskolen er delt i to sykluser. Fra første til tredje trinn hvor pensum inneholder religion, språk, matte og gym, fra fjerde til sjette trinn samme fag som over inkludert naturfag, historie, geografi og fremmedspråk.

Siden 2001 har antall barn i grunnskolen økt betraktelig fra 0.9 millioner til 9.2 millioner. Dette inkluderer over 3.5 millioner jenter, fra så å si at ingen jenter hadde tilgang til utdanning. Under Taliban-regimet ble all undervisning av jenter og kvinner forbudt. Antall skoler i landet har økt fra 3400 til 16,400.

Ungdomsskole opplæring

Ungdomsskolen varer i tre år fra syvende til niende trinn. Elever kan søke seg videre til videregående opplæring etter dette. Da har man mulighet til å velge mellom generell studiekompetanse og yrkesfaglige utdanningsretninger. Yrkesfagene varer fra mellom to til fem år. Ifølge UNICEF innrulleres 38 prosent på ungdomsskolen.

Videregående opplæring

Videregående opplæringen varer i tre år fra tiende til tolvte trinn. Ifølge UNESCO går nærmest 54 prosent på videregående skole.

Høyere utdanning

Høyere utdanningssektoren inkluderer både universiteter og andre høyere utdanningsinstitusjoner. I 2012 var det 31 offentlige høyere utdanningsinstitusjoner, hvorav 19 universiteter og tolv høyskoler i Afghanistan. Den private høyere utdanningssektoren har vokst betydelig i landet siden 2001. Eksakte tall varierer, men i følge Verdensbanken var det i 2012 mellom 68 til 100 private institusjoner. Innrulleringen i høyere utdanning har hatt en kraftig økning siden 2001, spesielt fra 2009 da første kull med studenter med grunnskole og videregående opplæring etter krigens slutt søkte seg til høyere utdanning. I 2018 var 14 prosent av menn og 4,9 prosent av kvinner innrullert til høyere utdanning (UNESCO, 2018).

Majoriteten av studenter er innrullert ved offentlige universiteter. Offentlige og private universiteter har om lag 300,000 studenter, inkludert 100,000 kvinner ifølge det Afghanske departementet for høyere utdanning.

Bachelor

Studenter søker seg til høyere utdanning basert på en nasjonal opptaksprøve. Private høyere utdanningsinstitusjoner har vanligvis ikke krav om opptaksprøve.

På bachelornivå tar studentene et år med generell utdanning før de spesialiserer seg. Lengden på studieprogrammene varierer.

Master

Det eksisterer svært få masterprogrammer i Afghanistan. De fleste er innen lærerutdanning og ingeniørfag, og de fleste tilbys av de private institusjonene. Enkelte offentlige universiteter har startet å tilby masterprogrammer i samarbeid med internasjonale universiteter.

Doktorgrad

Doktorgradsprogrammer er nærmest ikke-eksisterende. Nangarhar Universitet, en offentlig institusjon i Jalalabad, lanserte landets første doktorgrad program i 2014 og flere er under utvikling.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg