Den eldste kirken på Forum Romanum i Roma ble begravet i et jordskjelv i år 847, da deler av keiserpalasset på Palatinen, høyden over kirken, raste ned over den. Først på begynnelsen av 1900-tallet ble kirken gjenfunnet, og har siden fremstått som et av de viktigste kunsthistoriske eksemplene på møtet mellom Roma og Bysants.

Santa Maria Antiqua begynte sannsynligvis å ta form på 400-tallet e.Kr., ved begynnelsen på en rampe som ledet opp til Palatinen. Kirken har form av en basilikabygning med tre skip, og veggene er rikt dekorert med fresker fra flere faser, fra 500-800-tallet. Freskene er unike både i omfang og karakter, og ble stående urørt gjennom århundrene som fulgte jordskjelvet. Det gjør Santa Maria Antiqua til et unikt tidsdokument, fordi freskene i de fleste andre middelalderske kirkene i Roma ble forandret og overmalt ettersom nye stilidealer vokste frem.

En av de mest kjente freskene i Santa Maria Antiqua viser Maria Regina, Jomfru Maria som Himmeldronning. Apside-maleriet med Kristus på tronen, flankert av 22 helgener og kirkefedre, er også et berømt eksempel. Kirken hadde dessuten et ikon fra 500-tallet, som ble reddet etter jordskjelvet. Ikonet viser Madonna med barn, og har siden 900-tallet tilhørt en annen kirke på Forum Romanum, Santa Maria Nova (siden 1500-tallet viet Santa Francesca Romana). Ikonet er malt på trepanel, og er et av de eldste ikoner som finnes.

Det mest omfattende ikonografiske programmet i Santa Maria Antiqua ble initiert og iverksatt under pave Johannes VII på 700-tallet. Den norske kunsthistorikeren Per Jonas Nordhagen har foretatt banebrytende studier av Johannes VIIs billedprogram. En annen norsk forsker, Kjersti Gulowsen, har undersøkt freskene i et tilsluttet kapell, kalt De førti martyrers oratorium.

I 2016 var Santa Maria Antiqua åpent for publikum i forbindelse med fremvisningen av nye restaureringer, men av bevaringsmessige hensyn vil kirken forbli stengt.

  • Andaloro, M., Bordi, G. og Morganti, G. (red.) 2016. Santa Maria Antiqua tra Roma e Bisanzio, Roma (utstillingskatalog).
  • Gulowsen, K. 2001. The Oratory of the Forty Martyrs. From Imperial ante-vestibule to Christian room of worship. In Acta ad Acta ad Archaeologiam et Artium Historiam Pertinentia bind 15, s. 77-91.
  • Nordhagen, P. J. 1968. The Frescoes of John VII (D. C. 705-707) in Santa Maria Antiqua in Rome. I Acta ad Archaeologiam et Artium Historiam Pertinentia bind 3.   

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.