Ettersom det kun er små høydeforskjeller, er Danmark velegnet for syklister, og i byene er det også i stor grad tilrettelagt for sykkeltrafikk. Her et stativ med bysykler til gratis utlån i København.

Danmarks Turistråd/Bycyclen. begrenset

Den 6,8 km lange Østbroen er en del av Storebæltsforbindelsen og forbinder Sjælland og Sprogø.

Danmarks Turistråd/Cees van Roeden. begrenset

Danmark er omgitt av hav, og sjøtransporten har historisk sett vært den viktigste transportform. Utbyggingen av vei- og jernbanenettet og etablering av broforbindelse mellom de forskjellige øyene og fastlandet, har imidlertid i dag gitt landtransporten en langt større betydning. Av nyere bro- og tunnelforbindelser nevnes Storebæltforbindelsen, som åpnet i 1997 og Øresundsforbindelsen, åpnet i 2000.

Danmark var det første landet i Norden som fikk jernbane. Den første linjen ble bygd 1847 mellom København og Roskilde. Jernbanenettet har en samlet lengde på 2573 kilometer (2017), mesteparten drives av De danske statsbaner (DSB). Hovedaksene i jernbanenettet er øst–vest fra København over øyene til Esbjerg; nord–sør fra Frederikshavn gjennom Øst-Jylland til den dansk-tyske grense. Falster er forbundet med Sjælland ved den 3200 meter lange Storstrømsbroen, som er ledd i «Fuglefluktlinjen» til kontinentet med fergeforbindelse mellom RødbyhavnLolland og Puttgarden på Fehmarn i Tyskland. Både passasjer- og godstrafikken er redusert de senere år. København fikk i 2002 landets første undergrunnsbane, den førerløse København Metro.

Veinettet er meget godt utbygd, med en samlet lengde på 74 498 km (2017), hvorav 1237 km motorvei (2017). Hovedveinettet er knyttet sammen av en rekke broer og fergeforbindelser.

Københavns Lufthavn (EKCH/CPH), er en av Nordens tre store flyplasser (Stockholm lufthavn, Arlanda og Oslo lufthavn, Gardermoen).

Lufthavnen eies i dag av det danskregistrerte aksjeselskapet Københavns Lufthavn AS, hvor den australske lufthavnsinvestor Macquarie Airports eier 53,7 prosent av aksjene. Andre aksjonærer er det danske Transportministeriet med 39,2 prosent. De resterende aksjene (7,1 prosent), eies av private og institusjonelle investorer i Danmark og utlandet.

20 043 287 passasjerer reiste gjennom Københavns Lufthavn i 2016, det tilsvarer over 79 500 hver eneste dag i gjennomsnitt. Sammenlignet med 2015 var det en stigning på 9,1 prosent i forhold til året før. Antallet passasjerer steg med 94.000 eller 6 prosent på Billund Lufthavn, mens Aarhus Lufthavn hadde 9000 eller 5 prosent flere passasjerer. Aalborg Lufthavn hadde 25 000 eller 3 prosent flere passasjerer i 2016 sammenlignet med 2015.

Danske skip utgjør en flåte på i alt 1735 båter (2017), herav 537 lasteskip, 502 fiskefartøyer og 106 passasjerskip og ferger.

Innenriksfarten utgjør en viktig, men fallende del av samferdselen i Danmark. De viktigste trafikkhavnene er i Fredericia, København, Aarhus, Esbjerg og Aalborg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.