Ettersom det kun er små høydeforskjeller, er Danmark velegnet for syklister, og i byene er det også i stor grad tilrettelagt for sykkeltrafikk. Her et stativ med bysykler til gratis utlån i København.

Danmarks Turistråd/Bycyclen. begrenset

Den 6,8 km lange Østbroen er en del av Storebæltsforbindelsen og forbinder Sjælland og Sprogø.

Danmarks Turistråd/Cees van Roeden. begrenset

Danmark er omgitt av hav, og sjøtransporten har historisk sett vært den viktigste transportform. Utbyggingen av vei- og jernbanenettet og etablering av broforbindelse mellom de forskjellige øyene og fastlandet, har imidlertid i dag gitt landtransporten en langt større betydning. Av nyere bro- og tunnelforbindelser kan nevnes Storebæltforbindelsen, som åpnet 1997 og Øresundsforbindelsen, åpnet 2000.

Danmark var det første land i Norden som fikk jernbaner. Den første linjen ble bygd 1847 mellom København og Roskilde. Jernbanenettet hadde pr 1.1.2014 en samlet lengde på 2649 km, mesteparten drives av De danske statsbaner (DSB). Hovedaksene i jernbanenettet er øst–vest fra København over øyene til Esbjerg; nord–sør fra Frederikshavn gjennom Øst-Jylland til den dansk-tyske grense. Falster er forbundet med Sjælland ved den 3200 m lange Storstrømsbroen, som er ledd i «Fuglefluktlinjen» til kontinentet med fergeforbindelse mellom RødbyhavnLolland og Puttgarden på Fehmarn i Tyskland. Både passasjer- og godstrafikken er redusert de senere år. København fikk i 2002 landets første undergrunnsbane, en førerløs bane.

Veinettet er meget godt utbygd, med en samlet lengde på 74 110 km, hvorav 1195 km motorvei (2014). Hovedveinettet er knyttet sammen av en rekke broer og fergeforbindelser.

København lufthavn (EKCH/CPH), er en av Nordens tre store lufthavner (Stockholm lufthavn, Arlanda og Oslo lufthavn, Gardermoen).

Lufthavnen eies i dag av det danskregistrerte aksjeselskapet Københavns lufthavn A/S, hvor den australske lufthavnsinvestor Macquarie Airports eier 53,7 % av aksjene. Andre aksjonærer er det danske Transportministeriet med 39,2 %. De resterende aksjer (7,1%), eies av private og institusjonelle investorer i Danmark og utlandet.

Med en årsvekst på 3,1 % nådde Københavns lufthavn, Kastrup 24,1 millioner passasjerer i 2013, og satte dermed passasjerrekord for tredje år på rad. I desember steg passasjertallet med 5,3 %.

Skipsfart

Handelsflåten bestod 2004 av 505 skip på i alt 9,2 mill. dvt. Innenriksfarten utgjør en viktig, men fallende del av samferdselen i Danmark. De viktigste trafikkhavnene er i Fredericia, København, Århus, Esbjerg og Aalborg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.