Salomon von Haven, var født i Stralsund og kom senest i 1625 til Bergen, der han i 1635 tok borgerskap som maler. Han virket også som billedskjærer og portrettmaler. Sikre arbeider av ham kjennes ikke, men han utførte muligens noen av Mariakirkens bibelske og allegoriske bilder fra 1620- og 1630-årene.

Hans to sønner, Michael von Haven (ca. 1625–1679) og Lambert von Haven (1630–95) fikk sin første utdannelse i Bergen og malte der sine tidligste portretter, Michael blant annet det av lensherren Otte Krag (1649) og Lambert det store Lammers-epitafium fra 1648. Begge ble deretter av kong Frederik 3 sendt ut på en flerårig utenlandsreise, Michael i 1650, Lambert i 1653. Fra 1664 virket Michael som kongelig portrettmaler. Han utførte blant annet Arvehyllingen (1660) og Christian 5s salving (1671), begge på Rosenborg.

Betydeligere var den yngre bror Lambert. Han ble 1671 generalbyggmester og inspektør over «pictura, sculptura og dermed forbundne kunster», etter at han på en ny reise 1668–70 til Holland, Frankrike, Tyskland og Italia hadde studert arkitektur og innkjøpt kunstverker for staten. Bortsett fra en del portretter virket han i senere år vesentlig som arkitekt i eneveldets pompøse, italiensk-franske klassiske barokk. Han har oppført Nørreport i København (1671), Vor Frelsers kirke på Christianshavn (1682–96) og audienssalen på Frederiksborg slott (1680–87).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.