Rastad & Relling Tegnekontor

Rastad & Relling Tegnekontor var en viktig representant for utviklingen av møbeldesign i Norge i tiårene etter andre verdenskrig. Tegnekontoret fikk også stor betydning for nyutdannede interiørarkitekter. Med den elegante Bambi-serien satte de norsk design på verdenskartet.

Interiørarkitekt Rolf Rastad (1916–95) og Adolf Relling (1913–2006) etablerte møbel- og interiørarkitektfirmaet Rastad & Relling Tegnekontor i Oslo 1943. I likhet med Bruksbo Tegnekontor ansatte Rastad & Relling nyutdannede interiørarkitekter fra Statens håndverks- og kunstindustriskole, og fungerte derfor som en viktig inkubator for etterkrigstidens fremste møbeldesignere.

Adolf Relling vokste opp i Sykkylven og etablerte tidlig kontakt med distriktets møbelfabrikker, deriblant Stranda Lenestolfabrikk og Fet Møbelfabrikk. Møbelprodusenten Arnestad Bruk på Vollen i Asker var lenge en viktig samarbeidspartner.

I 1945/46 tegnet Relling og Fredrik A. Kayser designklassikeren Kaminstolen for bedriften. Den var i sin rasjonelle produksjonsutførelse barn av funksjonalismens tankegods. Stolens anvendelighet og popularitet gjorde at den ofte ble brukt til offentlige innredninger. For å tilpasse skiftende trender ble Kaminstolen modifisert ved flere anledninger.

Innredningen av Kongeskipet Norge var en av etterkrigstidens mest prestisjefulle oppgaver. Finn Nilsson ved Arnstein Arneberg arkitektkontor var ansvarlig for oppdraget. Rastad & Relling tegnet interiøret til røykesalongen på øverste dekk.

Ingmar Relling, bror til Adolf Relling, var særlig aktiv i arbeidet med Kongeskipet. Han arbeidet for tegnekontoret i perioden 1947–50, og utførte i hovedsak forskjellige interiøroppdrag, deriblant til Hotel Alexandra i Molde.

Interiørarkitekt Torbjørn Bekken (1919–2009) var den av medarbeiderne som arbeidet lengst for Rastad & Relling. I tiden rundt 1955 tegnet han bestselgeren Skjoldstolen, og i 1962/63 den skulpturelt utformede hvilestolen King Relax for Arnestad Bruk.

Arne Halvorsen satte sitt navn på flere av tegnekontorets møbelklassikere, deriblant i samarbeid med møbelsnekkermesteren Rasmus Solberg.

Sigurd Resell arbeidet for Rastad & Relling i to perioder – 1947–53 og 1956–68. Lenestolen Sirkel er et av hans høydepunkter fra tiden ved tegnekontoret.

Fredrik Kaysers mest kjente stol fra tiden ved tegnekontoret er Krysset (1955). Ellers var tegnekontorets policy at det som ble tegnet ved Rastad & Relling var å oppfatte som en fellesoppgave, og man ønsket ikke å fremheve den enkelte designeren.

Rastad & Relling Tegnekontor hadde et nært samarbeid med flere møbelprodusenter, men det var særlig Gustav Bahus Eftf. utenfor Bergen som utmerket seg. Fra midten av 1950-tallet produserte de flere av tegnekontorets fremste modeller. Stolserien Bambi kom i en rekke varianter. Den kjennetegnes av solid håndverksutførelse med vel gjennomarbeidede sammenføyninger og modellerte former. Gustav Bahus produserte også tegnekontorets skjenker og skap.

I 1970 skilte Adolf Relling og Rolf Rastad lag. Relling overtok tegnekontoret og Rastad butikken. I 1983 ble tegnekontoret overdratt til Adolf Rellings sønn, Jens Relling. Året etter ble tegnekontoret omdannet til arkitektkontor. 

  • Linder, Mats. Norske Designmøbler 1940-1975. Samler & Antikkbørsen. Drammen, 2011. 
  • Linder, Mats. Rastad & Relling. Form Forlag. Oslo, 2016.
  • Bjørshol, Arnulf. Samtale om en stol. Bonytt 5/1946. Oslo, 1946.
  • Aas, Anne Lise. Rom og møbler gjennom 50 år. NIL. Oslo, 1995.
  • Høidal, Eldar. Industrisoge for Sykkylven. Sykkylven Industrilag. Sykkylven, 1990. 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.