Adolf Relling og Rolf Rastad.
Adolf Relling og Rolf Rastad.
Av .
Adolf Relling og Sigurd Resell ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: 56/1 – Bambi. Produsert av Gustav Bahus Eftf. 1955/56.
Adolf Relling og Sigurd Resell ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: 56/1 – Bambi. Produsert av Gustav Bahus Eftf. 1955/56.

Rastad & Relling Tegnekontor var et møbel- og interiørarkitektfirma som var en viktig representant for utviklingen av møbeldesign i Norge i tiårene etter andre verdenskrig. Tegnekontoret fikk også stor betydning for nyutdannede interiørarkitekter. Med den elegante Bambi-serien satte de norsk design på verdenskartet.

Etableringen

Arbeidstegning
Torbjørn Bekken ved Rastad & Relling Tegnekontor. Arbeidstegning til modell «2457 C». Datert 1955.
Arbeidstegning

Interiørarkitektene Rolf Rastad og Adolf Relling etablerte møbel- og interiørarkitektfirmaet Rastad & Relling Tegnekontor i Oslo i 1943. I likhet med Bruksbo Tegnekontor ansatte Rastad & Relling nyutdannede interiørarkitekter fra Statens håndverks- og kunstindustriskole, og fungerte derfor som en viktig inkubator for etterkrigstidens fremste møbeldesignere.

Kontakt med møbelindustrien

Adolf Relling og Fredrik Kayser ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Kaminstolen. Produsert av Arnestad Bruk. Tegnet i 1946.
Adolf Relling og Fredrik Kayser ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Kaminstolen. Produsert av Arnestad Bruk. Tegnet i 1946.

Adolf Relling vokste opp i Sykkylven og etablerte tidlig kontakt med distriktets møbelfabrikker, deriblant Stranda Lenestolfabrikk og Fet Møbelfabrikk. Møbelprodusenten Arnestad Bruk på Vollen i Asker var lenge en viktig samarbeidspartner.

I 1945 til 1946 tegnet Relling og Fredrik A. Kayser designklassikeren Kaminstolen for bedriften. Den var i sin rasjonelle produksjonsutførelse barn av funksjonalismens tankegods. Stolens anvendelighet og popularitet gjorde at den ofte ble brukt til offentlige innredninger. For å tilpasse skiftende trender ble Kaminstolen modifisert ved flere anledninger.

Kongeskipet Norge

Interiør

Røkesalongen på øverste dekk på Kongeskipet Norge med møbler tegnet av Rastad & Relling. Bord produsert av A. Huseby & Co. Stoler og sofaer utført av Arnestad Bruk.

Interiør
Av .

Innredningen av Kongeskipet Norge var en av etterkrigstidens mest prestisjefulle oppgaver. Finn Nilsson ved Arnstein Arneberg arkitektkontor var ansvarlig for oppdraget. Rastad & Relling tegnet interiøret til røykesalongen på øverste dekk.

Ingmar Relling, broren til Adolf Relling, var særlig aktiv i arbeidet med Kongeskipet. Han arbeidet for tegnekontoret i perioden 1947–1950, og utførte i hovedsak forskjellige interiøroppdrag, deriblant til Hotel Alexandra i Molde.

Tegnekontorets medarbeidere

Fredrik A. Kayser ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Krysset. Produsert av Gustav Bahus Eftf. Tegnet i 1955.
Fredrik A. Kayser ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Krysset. Produsert av Gustav Bahus Eftf. Tegnet i 1955.

Interiørarkitekt Torbjørn Bekken (1919–2009) var den av medarbeiderne som arbeidet lengst for Rastad & Relling. I tiden rundt 1955 tegnet han bestselgeren Skjoldstolen, og i 1962/1963 den skulpturelt utformede hvilestolen King Relax for Arnestad Bruk.

Arne Halvorsen satte sitt navn på flere av tegnekontorets møbelklassikere, deriblant i samarbeid med møbelsnekkermesteren Rasmus Solberg.

Sigurd Resell arbeidet for Rastad & Relling i to perioder: 1947–1953 og 1956–1968. Lenestolen Sirkel er et av hans høydepunkter fra tiden ved tegnekontoret.

Fredrik Kaysers mest kjente stol fra tiden ved tegnekontoret er Krysset (1955). Ellers var tegnekontorets policy at det som ble tegnet ved Rastad & Relling var å oppfatte som en fellesoppgave, og man ønsket ikke å fremheve den enkelte designeren.

Samarbeid med Gustav Bahus Eftf.

Rastad & Relling Tegnekontor hadde et nært samarbeid med flere møbelprodusenter, men det var særlig Gustav Bahus Eftf. utenfor Bergen som utmerket seg. Fra midten av 1950-tallet produserte de flere av tegnekontorets fremste modeller. Stolserien Bambi kom i en rekke varianter. Den kjennetegnes av solid håndverksutførelse med vel gjennomarbeidede sammenføyninger og modellerte former. Gustav Bahus produserte også tegnekontorets skjenker og skap.

Futurum – en salgssuksess

Furumøbelserien Futurum var en av tegnekontorets kommersielle suksesser. Utgangspunktet var Adolf Rellings armlenestol 30. Etterpå ble det utviklet til et konsept, der også Rolf Gabrielsen og Torbjørn Bekken bidro.

De første modellene ble produsert ved Rastad & Rellings verksted Futurum. Fordi man ikke hadde mulighet til serieproduksjon, begynte Sørliemøbler og Mysen Møbelindustri å lage møblene.

Futurum-møblene ble laget som modulbaserte enheter, slik at samme deler kunne brukes til de forskjellige modellene. De første sittemøblene ble utført med utspent seilduk i rygg og sete. For bedre komfort begynte man å komplettere med sete- og ryggputer. Senere ble møblene beiset og lakkert. Dette var for å modernisere Futurum, og ikke minst for å beskytte furuens bløte og ømfintlige karakter.

Et veiskille

Utstillingsinteriør
Rastad & Rellings møbler for Gustav Bahus Eftf. utstilt på Kunstindustrimuseet i Oslo.
Utstillingsinteriør
Av .

I 1970 skilte Adolf Relling og Rolf Rastad lag. Relling overtok tegnekontoret og Rastad butikken. I 1983 ble tegnekontoret overdratt til Adolf Rellings sønn, Jens Relling. Året etter ble tegnekontoret omdannet til arkitektkontor.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Linder, Mats (2011). Norske Designmøbler 1940–1975, Samler & Antikkbørsen
  • Linder, Mats (2016). Rastad & Relling, Form Forlag
  • Bjørshol, Arnulf (1946). Samtale om en stol, Bonytt 5/1946
  • Aas, Anne Lise (1995). Rom og møbler gjennom 50 år, NIL
  • Høidal, Eldar (1990). Industrisoge for Sykkylven, Sykkylven Industrilag

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg