Paolo Veronese var en italiensk maler fra Verona. Han var elev av Antonio Badile, tilegnet seg den dekorative, sterkt illusjonistiske stil som rådde i Verona.

Veronese kom dermed godt rustet til Venezia da han ble innkalt i 1555 for å smykke sakristiet i kirken San Sebastiano med fresker. I kirkens tak malte han jomfru Marias kroning, deretter i skipets hvelv Esters historie, til slutt dekorasjoner i hele interiøret for øvrig.

Allerede rundt 1560 er hans stil moden, for eksempel i Madonna med helgen (1562, Accademia di Belle Arti, Venezia), og i løpet av 1560-årene utviklet han sin spesialitet, skildring av store gjestebudsscener. Frodigst utfoldet hans dekorative fantasi seg i Villa Barbaro i Maser ved Treviso (1565). Greske guder og allegoriske figurer forekommer sammen med vakre kvinner i samtidsdrakt, forkortninger gjør seg sterkt gjeldende i komposisjonen og alt har en rik, dekorativ arkitektonisk ramme. Hans behagelige eleganse har lite av manierismens karakter.

Veronese dekorerte også villaer med scener fra Bibelen, for eksempel Bryllupet i Kana (1562–63) og Gjestebudet i Levis hus (1573), begge i Accademia di Belle Arti, Venezia. Man finner lite av motreformasjonens alvor hos Veronese, og takket være innholdet i disse to festskildringer ble han stevnet for inkvisisjonen, mistenkt for kjetteri. Etter to branner (1574 og 1577) ble det bruk for Veronese i Dogepalasset. Over tronen i Sala del Collegio skildret han venetianernes seier over tyrkerne i sjøslaget ved Lepanto i 1571, i taket er allegoriske skikkelser og grupper. I den store rådssalen fikk han plass for en mektig komposisjon, Venezias triumf (1580–1585).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.