Ukebladet Marianne Hebdomadaire ble lansert i 1932 som en politisk og litterær avis på venstresiden, og fikk stor innflytelse i de intellektuelle kretsene. Allerede i 1933 hadde Kjeldgaards fotomontasjer rukket å bli kjennetegnet for bladet. Mange andre kjente kulturpersoner bidro til innholdet; Antoine de Saint-Exupéry, Georges Auric, Julien Benda, Pierre Mac Orlan, Jean Rostand, Henri Troyat, Herbert George Wells, Marlene Dietrich, Marie Bonaparte, Suzanne Chantal, Marcel Aymé og Geneviève Tabouis var blant dem. Bladet ble solgt i 1937, avpolitisert og nedlagt i 1940.
Marinus Kjeldgaard arbeidet fast for Marianne i åtte år og produserte i løpet av denne tiden 250 fotomontasjer, hvorav 200 kom på forsiden. Det var en produktiv periode. Bladets forside var profilerende og måtte ha gitt Kjeldgaard en viss status og berømmelse selv om han ikke ble kreditert for fotomontasjene.
Kjeldgaard oppfant ikke fotomontasjen, men han er gitt æren for å ha funnet opp den politiske fotomontasjen. Montasjene ser ut som ekte fotografier, men viser situasjoner og hendelser som er fiktive, og følgelig fungerer mer som satiriske karikaturer enn som fotografier.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.