Knut Wiggen var en norsk-svensk komponist og pianist, en pionér innen elektronisk musikk.

Han var en drivende kraft i svensk musikkavantgarde i perioden 1959–76. Formann i Fylkingen, förening för eksperimentell musik i Stockholm fra 1959 til 1969, hvor han i Moderna Museets lokaler gjennomførte Fylkingens konsertserier, festivalen Art and Technology i 1966 og UNESCOs ekspertmøte Music and Technology i 1970.  

Wiggen utviklet Musikmaskin I i 1963. Samtidig grunnla han Sveriges første studio for elektronisk musikk i ABFs regi i perioden 1960–64, og Elektronmusikstudion i Stockholm (EMS) i 1964–75. I 1971 skapte han verdens første objektorienterte simuleringsspråk, Music Box, som med prosesstyringsteknikk styrte så vel den digitale apparaturen som den kvadrofonisk bevegelige lyden.

  • Sommarmorgon (1972)
  • Etyd (1972)
  • Resa (ISCM, 1972)
  • Masse (1974)
  • EMS för sig själv (1975)
  • komposisjon for solofløyte (1956)
  • Kvartett for piano og blåsere (ISCM, 1956)

Han komponerte også instrumentalteaterstykker og Sveriges første happening.

  • Att spela piano (1966)
  • Kunsten å spille piano (1969)
  • De två musikkulturerna (1971)
  • Electronic Music in Sweden (sammen med B. E. Johnson, 1972)
  • Den strukturerende verden (1991)
  • Musikkens psykiske fundament (2004)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.