Kirkenes–Bjørnevatnbanen

Sydvarangerbanen ved Bjørnevatn.
Sydvarangerbanen
Lisens: CC BY NC 3.0

Kirkenes–Bjørnevatnbanen er en jernbane i Sør-Varanger i Troms og Finnmark fylke. Jernbanen går mellom malmgruvene på Bjørnevatn og utskipingshavnen i Kirkenes. Den har en lengde på 8450 meter og sporvidde 1435 millimeter. Det var verdens nordligste jernbane inntil Obskaja–Bovanenkovobanen i Nord-Russland åpnet i 2010.

Faktaboks

også kjent som:

Sydvarangerbanen

Historie

Kirkenes-Bjørnevatnbanen ble bygget av gruveselskapet A/S Sydvaranger i 1910 for å transportere jernmalm fra gruvene på Bjørnevatn til utskipingshavnen i Kirkenes. Banen var fra starten planlagt med elektrisk drift, som skulle hentes fra vannkraftverkene langs den sovjetrussiske grensen i Pasvikelva, men dette ble ikke godkjent av Sovjetunionen.

I 1912 ble havnesporet elektrifisert. Under første verdenskrig ble det bestemt at også hovedlinjen skulle elektrifiseres, men som følge av krigen ble ikke dette gjennomført før i 1920. Elektrifiseringen ble gjort ved å legge en tredje, strømførende skinne i grunnen.

Under andre verdenskrig ble banen bombet og ødelagt. Ved gjenoppbygging etter krigen ble banen bygget om til tradisjonell kjøreledning over toget. Denne var i drift til 1955, da A/S Sydvaranger investerte i to nye dieseldrevne lokomotiver. Kjøreledningene ble fjernet i 1963.

Malmbanen var i drift for A/S Sydvaranger fram til konkursen i 1996. Etter gjenåpning av gruven i 2009 ble banen igjen satt i drift, og gikk fram til ny konkurs i gruva i 2015. Konkursboet ble året etter oppkjøpt, og man har igjen startet forsiktig testing av gruvedrift og transport langs jernbanen fra Bjørnevatn til Kirkenes.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg