Kirkenes-Bjørnevatnbanen er en jernbane i Sør-Varanger i Finnmark, mellom malmgruvene på Bjørnevatn og utskipningshavnen i Kirkenes. Den har en lengde på 8450 meter og sporvidde 1435 mm. Det var verdens nordligste jernbane inntil Obskaja–Bovanenkovobanen åpnet i 2010.

Kirkenes-Bjørnevatnbanen ble bygget av gruveselskapet A/S Sydvaranger i 1910. Banen drives for å transportere jernmalm fra gruvene på Bjørnevatn til utskipningshavnen i Kirkenes. Banen var fra starten planlagt med elektrisk drift, som skulle hentes fra vannkraftverkene langs den sovjetrussiske grensen i Pasvikelven, men dette ble ikke godkjent av Sovjetunionen. 

I 1912 ble havnesporet elektrifisert. Under 1. verdenskrig ble det bestemt at også hovedlinjen skulle elektrifiseres, men som følge av krigen ble ikke dette gjennomført før i 1920. Elektrifiseringen ble gjort ved å legge en tredje, strømførende skinne i grunnen.

Under 2. verdenskrig ble banen bombet og ødelagt. Ved gjenoppbygging etter krigen gikk man bort fra elektrisitet fra strømførende skinne, og i stedet ble det bygget for tradisjonell  kjøreledning over toget. Denne var i drift til 1955, da A/S Sydvaranger investerte i to nye dieseldrevne lokomotiver. Kjøreledningene ble fjernet i 1963.

Malmbanen var i drift for A/S Sydvaranger fram til konkursen i 1996. Etter gjenåpning av gruven i 2009 ble banen igjen satt i drift, og gikk fram til ny konkurs i gruven 18. desember 2015. Konkursboet ble året etter oppkjøpt, og man har igjen startet forsiktig testing av gruvedrift og transport langs jernbanen fra Bjørnevatn til Kirkenes.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.