Innen gammeldansmusikken hadde Korneliussen alltid musikk av norske bygdekomponister på repertoaret, og i særdeleshet musikk av komponisten Per Bolstad (1875–1967). Flere melodier av Bolstad ble også arrangert for trekkspill av Korneliussen, noe som resulterte i flere noteutgivelser på Carl M. Iversens forlag.
Marsjer ble et av Korneliussens virkelige varemerker. Hans innspillinger av marsjer regnes for å være fremragende, og oppfattes i mange trekkspillkretser som et ideal. Blant marsjene Korneliussen hadde på sitt repertoar, finnes både tyske og amerikanske janitsjarmarsjer og originale trekkspillkomposisjoner.
Gjennom sin karriere hadde Korneliussen en lang rekke musikalske samarbeid. Han var særlig aktiv med trekkspillduetter i samspill med forskjellige trekkspillkolleger, blant annet med Arne Holmen (hans fetter), Arnt Haugen, Reidar Moholdt og Harry Borgen. Med sistnevnte spilte Korneliussen i nærmere tretti år. Videre samarbeidet han med fiolinisten Eivind Warlo, og han hadde de landskjente fiolinistene Kai Angel Næsteby og Leif Jørgensen med i sine ensembler i 1960- og 70-årene. Blant andre musikere Korneliussen har samarbeidet med, kan nevnes gitaristene Norman Olsen, Oscar Skau, Finn Westby og Jan Erik Kongshaug, og bassistene Henrik Lindemann, Frank Cook og Håkon Nilsen.
Korneliussen var aktiv med sin virksomhet helt til han gikk bort. I dag er hans musikkmateriale, som omfatter blant annet manuskripter og lydopptak, arkivert i Nasjonalbiblioteket i Oslo. Korneliussens komposisjoner er forlagt hos Norsk Noteservice AS.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.