Jarlsberg flyplass, privat eiet flyplass med stor, norsk luftfartshistorisk betydning. Beliggende på Jarlsberg ca. 7,5 km nordvest for Tønsberg bys sentrum. 800 x 18 meter asfaltert rullebane.

Den opprinnelige aktivitet på flyplassområdet ble ivaretatt av Tønsberg Flyklubb - TFK (et. 1937), som kjøpte området i 1937 i samarbeid med Tønsberg Modellflyklubb - TMFK (et. 1936). I 1939 utredet Tønsberg kommune muligheten for etablering av en større flyplass på Jarlsberg men ved okkupasjonen i 1940 ble hele flyplassområdet konfiskert og okkupasjonsmakten etablerte anlegg som hadde til oppgave å narre angripere.

Ved krigens opphør i 1945 ble området overtatt av Samferdselsdepartementet og det var både sivil og militær flyoperativ virksomhet ved flyplassen. I 1948 anmodet den norske del av SAS, Det Norske Luftfartsselskap AS (DNL), om at Jarlsberg flyplass ble utbygget til å være et alternativ for Fornebu. I 1949 overtok Sem og Tønsberg kommune ansvaret for flyplassdriften. Lufthavnsområdet gjennomgikk en omfattende opprustning. I 1950 vedtas en full utbygging av Jarlsberg og året etter ble anlegget godkjent for bruk av både lette og tunge fly.

I 1952 ble det inngått avtale med Det Kongelige Norske Flyvåpen om bruk av anlegget og den 18. august 1952 lander det første ordinære rutefly fra selskapet Braathens SAFE på flyplassen, i rute mellom Oslo og Stavanger. I 1955 påbegynte selskapet Thor Solberg Aviation AS forhandlinger om bruk av plassen til drift av flyskole, som ble etablert i 1957. I 1955 begynte også Fred. Olsen Flyselskap AS å trafikere flyplassen. I 1957 flyttet forsvaret sin virksomhet til Sandefjord lufthavn, Torp men uansett så var Jarlsberg flyplass det året, Norges mest trafikerte flyplass.

I årene etter 1960 ble den kommersielle aktiviteten på Jarlsberg sterkt redusert. Det oppsto et vakum omkring området i forbindelse med avklaring av eier- og driftsforhold for flyplassen. En detaljert beskrivelse av forholdet finnes på flyplassens hjemmeside; www.jfs.no.

I dag er flyplassen og virksomheten på den i sterk vekst og området er fortsatt hjemmebase for både Tønsberg Flyveklubb (TFK), Tønsberg Seilflyklubb (TSFK), Tønsberg Modellflyklubb (TMFK), Skala Modellfly Klubben, Nordre Vestfold Mikrofly Klubb og Tønsberg fallskjermklubb (TFSK), som blant annet eier og driver Norges siste gjenværende De Havilland DHC-6/300 Twin Otter som hoppfly for klubbens virksomhet. De enkelte klubbene har tildels stor aktivitet og deltar samlet i driften, vedlikehold og utvikling av anlegget, gjennom etableringen Jarlsberg Fritidssenter BA.

Kilder:

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.