Jarlsberg flyplass er en privat flyplass med luftfartshistorisk betydning. Flyplassen ligger på Jarlsberg, ca. 7,5 km nordvest for Tønsberg, og har 800 x 18 meter asfaltert rullebane.

Historie

Den opprinnelige aktiviteten på flyplassområdet ble ivaretatt av Tønsberg Flyveklubb (TFK, etablert 1937), som kjøpte området i 1937 i samarbeid med Tønsberg Modellflyklubb. I 1939 utredet Tønsberg kommune muligheten for etablering av en større flyplass på Jarlsberg, men ved okkupasjonen i 1940 ble hele flyplassområdet konfiskert, og okkupasjonsmakten etablerte anlegg som hadde til oppgave å narre angripere. I alt 315 dekar ble ekspropriert fra omliggende gårder, og arbeidet med utarbeidingen ble gjort av utskrevne nordmenn, samt russiske sivile flyktninger. Hovedbygningen ved Fyllpå ble rekvirert som administrasjon for de tyske offiserene som skulle lede arbeidet. Landingslys ble montert på bakken, og det ble satt laget og utplassert sjablonger som skulle ligne fly og infrastruktur, for å villede fremmede rekognoseringsfly. Først i 1944 gjorde tyskerne området om til en ekte flyplass.

Da andre verdenskrig opphørte i 1945 ble området overtatt av Samferdselsdepartementet, og det var både sivil og militær flyoperativ virksomhet ved flyplassen. I 1948 anmodet den norske delen av SAS, Det Norske Luftfartsselskap AS (DNL), om at Jarlsberg flyplass ble utbygget til å være et alternativ for Fornebu. I 1949 overtok Sem og Tønsberg kommune ansvaret for flyplassdriften. Lufthavnområdet gjennomgikk en omfattende opprustning. I 1950 ble en full utbygging av Jarlsberg vedtatt, og året etter ble anlegget godkjent for bruk av både lette og tunge fly.

I 1952 ble det inngått avtale med Det Kongelige Norske Flyvåpen om bruk av anlegget, og 18. august 1952 lander det første ordinære rutefly fra selskapet Braathens SAFE på flyplassen, i rute mellom Oslo og Stavanger. Selskapet Thor Solberg Aviation AS etablerte en flyskole her i 1957. I 1955 begynte også Fred. Olsen Flyselskap AS å trafikkere flyplassen. I 1957 flyttet forsvaret sin virksomhet til Sandefjord lufthavn, Torp. Det året var Jarlsberg Norges mest trafikkerte flyplass.

I årene etter 1960 ble den kommersielle aktiviteten på Jarlsberg sterkt redusert. I dag er flyplassen og virksomheten på den i vekst, og området er fortsatt hjemmebase for både modellflyvning og fallskjermhopping. De enkelte fallskjermklubbene har tildels stor aktivitet og deltar samlet i driften, vedlikehold og utvikling av anlegget, gjennom etableringen Jarlsberg Fritidssenter BA.

Det jobbes for å etablere et museum for klassiske militærfly på flyplassen.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg