Geir Jenssen

Faktaboks

Geir Jenssen
Biosphere
født:
30. mai 1962, Tromsø
Av /Fra komponistens hjemmeside.
Lisens: CC BY 2.0

Geir Jenssen er en norsk komponist og musiker som arbeider med ambient elektroakustisk musikk bestående av både elektronisk genererte lyder og lyder fra feltopptak og akustiske instrumenter. Musikken hans beskrives ofte som «arktisk ambient», og den har betydelig gjennomslag over hele verden.

Komponist/musiker

Jenssen fikk sin musikalske start som medlem i Bel Canto fra 1985 til 1990 sammen med Nils Johansen og Anneli Drecker. Bel Canto var trolig det første bandet som kom til å bruke datamaskiner til musikk i sanntid i Norge, med spesialiserte maskiner som Yamaha CX5.

Fra 1991 tok han kunstnernavnet Biosphere, og med impulser fra Depeche Mode og Brian Eno var Jenssen tydelig internasjonalt orientert, og fikk stort kommersielt gjennomslag med utgivelser som The North Pole by Submarine (som Bleep, 1990), Microgravity (1991), Patashnik (1994), Substrata (1997) og Cirque (2000).

Biosphere har i flere utgivelser brukt materiale fra andre komponister, både gjennom sampling av innspillinger og gjennom å klippe fra partituret, og han har slik tatt tak i noen av digitalteknologiens muligheter for å sitere andres verk og bruke sitatene til å skape noe nytt. Shenzhou (2004)er mye basert på lydsløyfer som han hentet hos franske Claude Debussys ballettmusikk Jeux og det symfoniske verket La Mer. Å arbeide med andre komponisters musikk gjorde han også i 2002, da han rekomponerte Arne Nordheims elektroniske musikk i samarbeid med Deathprod.

Da Biosphere rekomponerte musikk fra Dmitrij Sjostakovitsj i 2009 for fremføring med Bergen Filharmoniske Orkester, satte han i gang en kort og rasende debatt om hvorvidt hans bruk av orkesteret var interessant nok til å yte orkestermediet i seg selv rettferdighet. Debatten var preget av en motvilje mot at komponister ved hjelp av teknologi kunne ta seg inn på musikalske områder hvor de ikke hadde tradisjonell kompetanse.

Biospheres musikk har blitt mye brukt kommersielt, i reklame for Levis og i filmer som Im Schatten og NOKAS. Han har også laget musikk til stumfilmklassikeren The Man with a Movie Camera (Dziga Vertov, 1929), og thrilleren Insomnia (Erik Skjoldbjærg, 1997)

Han er for øvrig den eneste norske musikeren som etter Gunnar Sønstevolds tid har spilt på den øst-tyske synthesizeren Subharchord, på en konsert i Berlins gamle radiohus i 2013.

Etter at han forlot Bel Canto, har Jenssen samarbeidet med flere andre musikere i løpet av sitt yrkesliv, som Per Martinsen (Mental Overdrive), Helge Sten (Deathprod), Higher Intelligence Agency og Pete Namlook.

Utgivelser (utvalg)

  • Microgravity, (Origo sound, 1991)
  • Patashnik (Origo sound, 1994)
  • Nordheim Transformed (med Deathprod, Rune Grammofon, 1998)
  • Cirque (Touch, 2000)
  • Shenzou (Touch, 2004)
  • N-Plants. (Touch, 2011)
  • Departed Glories (Smalltown Supersound, 2016)
  • The Senja Recordings (Biophon Records, 2019)

Utmerkelser

  • Spellemannsprisen 2000 for Cirque
  • Spellemannsprisen 2011 for N-plants
  • Spellemannsprisen 2016 for Departed Glories

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Rudi, J (2019). Elektrisk lyd i Norge fra 1930 til 2005. Oslo: Novus (ss. 220-21).

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg