Gao Xingjian

Aschehoug. Begrenset gjenbruk

Gao Xingjian, kinesisk forfatter; bosatt i Frankrike fra 1987, fransk statsborger fra 1998; også kjent som billedkunstner. Han studerte fransk i Beijing, og har oversatt verker av flere franske forfattere til kinesisk. Da kulturrevolusjonen kom i slutten av 1960-årene, ble han sendt ut på landsbygda til omskolering. Fra 1979 av kunne han få verkene sine publisert. Boken En foreløpig drøftelse av moderne fiksjonsteknikk (1981) avstedkom en voldsom «modernisme»-debatt, og Gao ble satt under overvåking.

Som dramatiker er han påvirket av vestlig modernisme, men har også hentet mye fra tradisjonelle kinesiske teaterformer. Skuespillet Alarmsignal ble en stor suksess i Beijing i 1982, mens det absurdistiske Bussholdeplassen (1983), som er sterkt inspirert av Becketts Mens vi venter på Godot, ble fordømt under en kampanje mot «åndelig forurensning». Også Villmannen (1985) var kontroversielt, og i 1986 ble Den andre bredden forbudt. Gao drog på en lang reise i provinsen Sichuan, dels for å komme bort fra myndighetenes trakassering. I 1987 kom han til Frankrike, hvor han ble innvilget politisk asyl etter massakrene på Tian'anmen-plassen i Beijing i 1989. Samme år utgav han skuespillet Flukten, og siden har verkene hans vært forbudt i Kina.

I den stort anlagte romanen Åndefjellet (1990; norsk overs. 2002) skildrer han et menneskes søken etter sine røtter, og etter indre fred og frihet. Et menneskes hellige bok (2000; norsk overs. 2004) kan sees som en oppfølger. Her tar han et kraftig oppgjør med grusomhetene under kulturrevolusjonen. I 2000 ble Gao Xingjian tildelt Nobelprisen i litteratur.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.