Focke-Wulf Fw 190, tysk jagerfly brukt under den annen verdenskrig, utviklet av Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH under ledelse av Kurt Tank. Regnes som en av de mest effektive jagerflyene som var i bruk under den annen verdenskrig.

Fw 190 fløy første gang 1. juni 1939, klarert for tjeneste i det tyske flyvåpenet i juli 1941, og fikk sin ilddåp 18. september samme år i kamp med britiske fly over kanalfronten. Det ble produsert i fire hovedvarianter i et antall som regnes å være noe over 20 000. Fw 190A ble produsert både som jagerfly og jagerbomber, mange ble og bygget om ved fronten, Fw 190F var en variant for nærstøtte (Slachtflugzeug), og Fw 190G var en jagerbomber (Jagdbomber). Fw 190D ble utviklet som avskjæringsjager for å kunne avskjære allierte bombefly i stor høyde. Senere varianter av FW 190D ble betegnet Ta-152 i anerkjennelse av arbeidet til Kurt Tank.

Fw 190 var utrustet med forskjellige varianter av en BMW 801 14-sylindret stjernemotor, med unntak av Fw 190D og Ta-152 som var utrustet med en Junker Jumo tolvsylindret V-motor. Bevæpningen varierte i stor grad, men de fleste variantene var tungt bestykket og flytypen kunne bære en rekke forskjellige våpen under vingene. Eksempelvis var en Fw 190A-8/R-2 jagerbomber bevæpnet med to 7,9 mm mitraljøser og fire 20 mm maskinkanoner, og kunne bære opptil 1000 kg bomber under vingene. Vingespenn 10,50 m, lengde 8,84 m, maksimal startvekt 4900 kg, topphastighet 654 km/t (spesifikasjoner for Fw 190A-8).

  • Kay, Anthony L. & Smith J.R.: German Aircraft of the Second World War, Putnam Aeronautical Books, London, 2002
  • Griehl, Manfred: Focke-Wulf seit 1925, Motorbuch Verlag, Stuttgart, 2009

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.