Kurt Waldemar Tank var en tysk diplomingeniør, testpilot, og en av Tysklands mest betydningsfulle flykonstruktører. Han er mest kjent for det propelldrevne jagerflyet Fw 190, som er regnet som et av de beste flyene som ble brukt på tysk side under andre verdenskrig.

Kurt Waldemar Tank

Bundesarchiv, Bild 183-L18396. CC BY SA 3.0

Kurt Tank fikk, etter å ha tjenestegjort under første verdenskrig og fullført sin utdannelse, erfaring med helmetallfly mens han jobbet for Rohrbach Metallflugzeugbau. Fra 1930 var han knyttet til Bayerische Flugzeugwerke.

I 1931 ble han teknisk direktør hos Focke-Wulf, hvor han ledet utviklingen av de suksessfulle treningsflyene Fw 44, Fw 56 og Fw 58. Fra 1936 ledet han i samarbeid med flyselskapet Lufthansa utviklingen av det firemotors passasjerflyet Fw 200, og fra 1937 utvikling av jagerflyet Fw 190. Fw 190 ble Kurt Tanks mest suksessfulle flytype, og over 20 000 Fw 190 ble produsert.

Kurt Tank tok over ledelsen av Focke-Wulf fra 1942, og fra 1943 fikk nye flytyper utviklet av Focke-Wulf betegnelsen Ta etter Kurt Tank. Blant disse var den siste varianten av Fw 190, Ta 152, og nattjageren Ta 154.

Etter andre verdenskrig var flere land interessert i Kurt Tank med tanke på å utvikle sin egen flyindustri. Tank valgte å flytte til Argentina, som forsøkte å utvikle et eget moderne jetdrevet jagerfly. Under Tanks ledelse ble jagerflyet Pulqui II utviklet. Pulqui II fløy første gang i 1950, men prosjektet ble kansellert etter kuppet mot president Juan Perón i 1955, og flyet kom aldri i full produksjon.

Etter kuppet i Argentina tok Kurt Tank et tilbud fra India og flyttet dit. Der ledet han utviklingen av jagerflyet HF-24 Marut, som fløy første gang i 1961 og var Asias første supersoniske fly.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.