Tysk flyprodusent grunnlagt 1923 av Henrich Focke, Georg Wulf og Dr. Werner Neumann i Bremen. Spesielt kjent for jagerflyet Fw 190, som ble brukt under den annen verdenskrig.

Bedriften ble grunnlagt som Bremer Flugzeugbau i 1923, men skiftet navn til Focke-Fulf Flugzeugbau AG kort tid etter. I 1927 omkom Georg Wulf under en testflygning. I 1931 tok Focke-Wulf over Albatros Flugzeugwerke GmbH, kjent for sine jagerfly produsert under den første verdenskrig. I 1931 ble diplomingeniør Kurt Tank teknisk direktør, og under hans ledelse ble flere av de viktigste flytypene til Focke-Wulf utviklet, blant annet jagerflyet Fw 190.

I 1937 ble Focke-Wulf reorganisert som Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH, og Heinrich Focke ble av det tyske luftfartsministeriet tvunget ut og dannet sammen med Gerd Achgelis Focke-Achgelis & Co GmbH som utviklet og produserte autogyroer og helikoptre. Focke-Wulf produserte over 25 000 av sine egne flytyper frem til produksjonen stoppet opp ved slutten av den annen verdenskrig.

Produksjon ble gjenopptatt i 1951, først med seilfly, og senere treningsfly. I 1961 grunnla Focke-Wulf, sammen med Weserflug og Hamburger Flugzeugbau, Entwichlungsring Nord (ERNO) for utvikling og produksjon av bæreraketter for europeisk romfart. Navnet Focke-Wulf opphørte da selskapet fusjonerte med det nyopprettede VFW (Vereinigte Flugtechnische Werke GmbH) i 1964.

Den første serieproduserte flytypen var det lette passasjerflyet A 16, som fløy første gang i 1924. Viktige og kjente flytyper inkluderer treningsflyene Fw 44, Fw 56 og Fw 58, autogyroen Fw 61, det store firemotors maritime patruljeringsflyet Fw 200 (fløy første gang 1937, opprinnelig konstruert som 26-seters passasjerfly), rekognoseringsflyet Fw 189 (fløy første gang 1938), og jagerflyet Fw 190 (fløy første gang 1939).

  • Griehl, Manfred: Focke-Wulf seit 1925, Motorbuch Verlag, Stuttgart, 2009

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.