Ernst Schwitters, tysk-norsk fotograf, sønn av Kurt Schwitters.

Schwitters var selvlært som fotograf, men mottok tidlig sterke inntrykk fra farens omgangskrets av avantgardistiske kunstnere og fotografer, som Man Ray og László Moholy-Nagy. Han hadde fra 1929 flere lengre ferieopphold i Norge med familien. Etter nazistenes maktovertakelse i Tyskland, valgte far og sønn i 1936 å slå seg ned i Oslo. Ernst Schwitters hadde vært medlem av organisasjonen Sozialistischen Arbeiterjugend, skarpt forfulgt av nazistene. Likevel ble søknaden hans om politisk asyl i Norge avslått, mens opphold uten arbeidstillatelse ble innvilget. Med bistand fra norske fotografer og kunstnere fikk Schwitters innrettet et atelier i Oslo hvor han kunne arbeide.

Da tyskerne angrep Norge 9. april 1940 måtte far og sønn Schwitters flykte til England via Ålesund og Nord-Norge. Ernst Schwitters klarte å bringe med seg 2500 negativer under flukten. Ytterligere 5000 negativer skulle bringes i sikkerhet ved å flys over via Sverige, men de gikk tapt etter at flyet forsvant sporløst over Nordsjøen. I England fikk Schwitters viktige oppdrag for den norske eksilregjeringen. Et av oppdragene var å lage en stor Norgesutstilling på varehuset Harrods i London, basert på de 2500 negativene han fikk med seg.

I 1945 ble Schwitters innvilget norsk statsborgerskap. I etterkrigsårene arbeidet han med reportasjefoto for blant andre NTB og ukebladet Aktuell, ved siden av atelier- og kunstfoto. Han var et aktivt medlem av Oslo Kamera Klubb og deltok i konkurranser og utstillinger i inn- og utland. Som eneste fotograf fikk han følge prosessen mot Vidkun Quisling i 1945, og han var offisiell fotograf for de olympiske vinterleker i Oslo i 1952. Fra 1947 arbeidet Schwitters som selvstendig fotograf med oppdrag for næringsliv og presse, og som bilderedaktør for flere store bokverk. Han var også aktiv som foredragsholder og skribent, og bidro sterkt til å heve bevisstheten omkring fotografiet som kunstform i Norge.

Etter å ha avsluttet sin karriere som yrkesfotograf på slutten av 1970-tallet, la Ernst Schwitters i sine senere år ned en stor innsats i å samle og dokumentere farens produksjon. Han bygde også opp en betydelig samling verk av dadaistiske og andre avantgardistiske kunstnere i Kurt Schwitters' omgangskrets, denne forvaltes i dag av Kurt und Ernst Schwitters Stiftung ved Sprengel Museum i Hannover.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.