Faktaboks

Duccio

Duccio di Buoninsegna

Født
Siena, Italia
Død
Siena, Italia
Levetid - kommentar
Cirka 1255/1260–1318/1319
Madonna med barnet
Detalj av Madonna med barnet fra Maestá.
Madonna med barnet
Av .
Kallelsen av apostlene Peter og Andreas
Kallelsen av apostlene Peter og Andreas
Av .

Duccio di Buoninsegna var en italiensk kunstner fra Siena. Fødselsår er vanskelig å stadfeste, men han var aktiv som kunstner rundt 1258–1311. Han var sentral i Sienas kunstmiljø, som på 1200-tallet var sterkt preget formmessig av den greske, ortodokse kunsten og innholdsmessig av den europeiske gotikken.

Kilder som bekrefter Duccios aktive år og knytter ham med sikkerhet til konkrete verk, er kontrakter og bilag til utbetalinger. Første gang Duccio nevnes er i 1278, i forbindelse med et honorar for å ha dekorert dokumentbeholdere for skattevesenet. I 1285 malte han et alterbilde av Maria med barnet til Santa Maria Novella i Firenze, identisk med den såkalte Madonna Ruccellai (Uffiziene, Firenze).

Mot slutten av sin aktive periode malte han den store altertavlen, Maestà, til domkirken i Siena nå i Museo dell’Opera del Duomo (domkirkemuseet) i Siena. Det er mange verk som med stor sikkerhet knyttes til Duccio, men disse to har skriftlig belegg for Duccios utførelse.

Maestà

Duccios maleriske utgangspunkt var den senbysantinske kunsten. Påvirkningen viser seg både i maletekniske løsninger og komposisjonen av de figurscenene som finnes både i den vestlige og den østlige kirkens bildeprogram. Det mest iøynefallende er at han brukte gullgrunn for figurscenene. Gullet er i østlig tradisjon symbol for det uskapte lyset, det som fantes før solen ble skapt. Samme påvirkning finnes også i Marias presentasjon og i noen maletekniske forhold, som at han brukte grønn undermaling og grønne skygger i gjengivelsen av hud (karnasjon).

I den katolske kirken økte interessen for de helliges dennesidige liv og verdens natur og mangfold i løpet av 1100–1200 årene. Dette blir synlig i overgangen fra romansk til gotisk kirkekunst. Under innflytelse fra fransk gotikk fikk draperiene til Duccios figurer en mykere behandling, som viser en fysisk kropp under stoffet. Den elegante linje fremheves, samtidig med at personenes kommunikasjon seg imellom, bevegelser og holdning ble friere.

Duccio skapte rom og dybde i bildene ved å differensiere figurenes størrelse og ved at de overlapper hverandre. Romillusjonen er en forlengelse av betrakterens rom og virkeliggjør dem. Menneskene er individuelt fremstilt, og naturfremstillingene viser stor variasjon og artsmangfold.

Ett av panelene viser Kristus som henvender seg til fiskerne Andreas og Peter. Med gull som «atmosfære» utspiller det seg en scene der Kristus står på stranden med en talegest. Han er iført kjortel og kappe, og kappen hans er tegnet med en tynn dekorativ gullstrek. Andreas og Peter reagerer på det som blir sagt og uttrykker tvil og bekymring, De står i en båt som ligger dypt i vannet og trekker opp et garn. Både i vannet under båten og i garnet er det ulike fiskearter. Det er gotisk naturalisme satt inn i en bysantinsk estetisk form

La Maestà ble laget for å stå på hovedalteret i domkirken i Siena (1308–1309, nå i domkirkemuseet samme sted). Den er laget for å sees fra begge sider. På forsiden er en stor fremstilling av den tronende madonna med engler og helgener. På baksiden var det 14 paneler med scener fra Kristi liv. Den var 15 meter bred og 5 meter høy. Predellaen, fotstykket den stod på, og spirene ble fjernet på 1800-tallet. Panelene på baksiden ble dels solgt, dels gitt bort, og kan finnes i flere museer, som National Gallery i London. Maestà inneholdt et rikt bildeprogram som dekket Kristi liv og kirkens lære om Maria.

Glassmaleri

Duccio virket også som glassmaler og utførte i 1287–1288 glassmaleriet i absisen i domen i Siena, et av de tidligste arbeider innen italiensk glassmaleri.

Jesu fødsel i stallen med Esekiel og Jesaja
Jesu fødsel i stallen med Esekiel og Jesaja
Av .

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg