A. Huseby & Co. var en av landets fremste møbelsnekkerbedrifter i 50 år. Fra slutten av 1800-tallet engasjerte de noen av de beste arkitektene og møbelformgiverne til å tegne for hovedstadens borgerskap.

A. Huseby & Co. ble etablert av snekkermester Andreas Huseby i 1889. Firmaet var en typisk håndverksbedrift med snekkere, treskjærere og tapetserere under ett og samme tak. Møbelsnekkerverkstedet var også et attraktivt utdanningssted for snekkerlærlinger.

Arkitekt Henrik Bull var en i rekken av arkitekter som fikk utført møbler hos A. Huseby. I 1896 formga han en særegen sofa i rikt utskåren dragestil. Bull tegnet også møbler til Norges Jubileumsutstilling i 1914. De ble utført av mestersnekkeren Johan Aslaksby. A. Huseby satte stor pris på hans dyktighet og uttalte at han hadde uvurderlig betydning for firmaets konkurransedyktighet.

Andreas Aasheims interiørtegning med et spisestuemøblement i bjørk kan dateres til omkring 1916-18 da han studerte under Henrik Bull på SHKS.

Møbeltegning av Mats Linder. Gjengitt med tillatelse

Andreas Aasheim begynte som læregutt hos A. Huseby som 15-åring (1913). Samtidig gikk han på aftenskole og lærte seg tegning. Omkring 1916 til 1918 studerte han under Henrik Bull på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Allerede som 20-åring fikk han ansvaret om å tegne utstyret til sjefskontoret i Norges rederforbund. I 1925 ble han lærer ved Oslo fag- og forskole, men arbeidet som tegner og konsulent for A. Huseby til omkring 1970.

Et av Aasheims mest kjente oppdrag var interiøret til «Vi Kan»-utstillingen i hovedstaden i 1938. Hans stil var med røtter i engelsk og svensk nyklassisisme, men i 1940-årene tegnet han også møbler i en oppmyket funksjonalistisk ånd.

A. Huseby utførte også møbler for andre møbeldesignere, deriblant for Rastad & Relling Tegnekontor (R&R). Et oppdrag med særlig høy prestisje var Kongeskipet Norge (1947/1948). Firmaet utførte bord til røkesalongen etter tegning av R&R og bord og stoler til dagligrommet formgitt av Bjørn Ianke. Spisebordet til dagligrommet ble utført i teak og bein med messingholker. I tillegg var bordplaten med innfelt randdekor i messing.

Bjørn Ianke tegnet i flere tiår bord, stoler og sofaer for A. Huseby. Det mest kjente møbelet var stolen New Dehli for den norske ambassade i New Dehli (1959). Men det var ikke bare eksterne tegnere som var knyttet til familiebedriften. Barnebarna til Andreas Huseby, Jon Erik Hovind og Inger Hovind tok opp arven etter bestefaren og utdannet seg som henholdsvis møbelsnekker og arkitekt. Jon Erik Hovind ble senere disponent for firmaet, mens Inger Hovind tegnet møbler i klassisk, konservativ stil.

For å møte konkurransen fra den industrialiserte delen av møbelbransjen bygget A. Huseby & Co. i 1963 en moderne verkstedbygning på Ryen i Oslo etter tegninger av Inger Hovind. De nye lokalene egnet seg langt bedre enn de utidsmessige lokalene i Møllergata, og man kunne fortsette produksjonen av håndverksmøbler og andre spesialbestillinger. Men på tross av det nye verkstedet på Ryen var det vanskelig å få tilstrekkelig lønnsomhet i bedriften.

Fra 1970 ble verkstedsbygningen på Ryen utleid til Hiorth & Thoresen A/S (tidligere Hiorth og Østlyngen) som fortsatte å produsere noen av A. Husebys modeller. I 1978 ble også tapetserverkstedet lagt ned. A. Huseby & Co. eksisterer i dag som møbelforretning i Møllergata 6, i det som var kjent som «Møbelgata».

  • Linder, Mats. Norske designmøbler 1940-1975. Samler & Antikkbørsen. Drammen, 2011.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.