Erling Kristvik

Erling Kristvik, norsk pedagog.

Kristvik tok lærerskoleeksamen 1906. Han var skoledirektør i Nordland og Troms 1925–30, rektor ved Volda offentlige lærerskole 1930–46. Professor i pedagogikk ved Norges Lærerhøgskole i Trondheim 1946–52.

Gjennom mange skrifter og eget virke preget Kristvik den pedagogiske nytenkningen i flere tiår. For ham var folkeskolen det sentrale samfunnsbyggende instrumentet som skulle øve elevene i samhandling og gi dem normer og verdier. Hans pedagogiske filosofi var forankret i sosiologisk tenkning, som han fremstilte i bøkene Folkelagnad. Tankar om samfund og kultur (1920) og Livsopplysning. Ideologisk nyorientering (1954). Lærebøker ved lærerskolene var i en årrekke de tre bindene Læraryrket (1925), Sjelelære (1937) og Elevkunne (1939).

Videre lesning

Denne artikkelen er hentet fra papirutgaven av leksikonet, utgitt i 2005-2007. Artikkelen hadde ingen navngitt forfatter, men en tilknyttet fagkonsulent.

Fagkonsulent for denne artikkelen var

Publisert på nett 14.02.2009. Det er siden gjort 2 endringer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Fagansvarlig for Biografier innen pedagogisk teori

Kaare Skagen Høgskolen i Oslo og Akershus

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.