Styrmannskvittering er en kvittering for at last er mottatt om bord i et skip, som beskriver lastens mengde og tilstand.

Faktaboks

Også kjent som

mate's receipt

Overstyrmannen er ansvarlig for opptelling eller veiing av lasten, og skal i tillegg notere seg mulige skader når lasten tas om bord. For eksempel kan kvitteringen beskrive 200 sementsekker, 13 av dem revnet. Det kan også noteres eventuelle fuktflekker, rust, eller annet. Denne kvitteringen er ikke juridisk bindende, til for eksempel en fraktavtale, men er hovedsakelig et arbeidsdokument. Først når styrmannskvitteringen blir vist for skipsfører, kan opplysningene føres inn i det som kalles et ombordkonnosement (Bill of lading), som er juridisk bindende.

Et annet alternativ er mottakskonnosementet, der lasten kun er mottatt for transport og venter på et ledig skip. I slike tilfeller fylles styrmannskvitteringen ut av transportørselskapets folk, og ikke av offiserene på et skip. Skader som oppstår på lasten mens den ligger lagret i havnen, og skader under lastingen, kommer ikke fram i denne kvitteringen.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Falkanger, Thor & Hans Jacob Bull. Sjørett. 8. utg., 2016. Oslo. Sjørettsfondet akademisk.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg