Certeparti, kontraktsdokument som utferdiges ved slutning av avtaler om leie av skip (bare-boat-certeparti) og visse fraktavtaler, nemlig avtaler om hel- eller delbefraktning av skip for én eller flere reiser (reise-certeparti, tripcharter), eventuelt for en rekke reiser over en viss tid (certeparti for konsekutive reiser), og avtaler om tidsbefraktning (tids-certeparti, timecharter).

I praksis benyttes som regel trykte certeparti-formularer med utførlige kontraktsvilkår, hvor det bare er nødvendig å føye til de konkrete data som skipets navn, lasten, reisen, kontraktstiden og frakten, men hvor den trykte teksten ikke så sjelden blir supplert med en rekke maskinskrevne tilleggsklausuler (riders). Certeparti utferdiges gjerne av den skipsmegler som har formidlet avtalen; det underskrives av begge parter eller av megleren på deres vegne. For en lang rekke trades er det blitt utarbeidet standard-certepartier; særlig har The Baltic and International Maritime Conference og The General Council of British Shipping nedlagt et stort arbeid her. En rekke store befraktere, bl.a. de store internasjonale oljeselskapene, har utarbeidet egne certeparti-formularer. Som eksempler på standard-certeparti kan nevnes reise-certepartiene Norgrain for korn fra Nord-Amerika, Nubaltwood for trelast fra Østersjøen og Norge, Polcoalvoy for kull fra Polen og Gencon for trades hvor det ikke finnes noe spesielt formular, og tids-certepartiene Baltime og Produce.

Standard-certepartienes kontraktsvilkår spiller en stor rolle i sjøretten; de setter i atskillig utstrekning nasjonale sjølover til side og avhjelper til en viss grad savnet av internasjonale regler om befraktning.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.