Harriet Backer var en norsk maler. Hun regnes i dag som en av de fremste i sin generasjon.
Backer tilhører en generasjon malere som var utdannet i München, men som fikk sitt kunstneriske gjennombrudd i 1880-årene, gjennom påvirkning fra det franske friluftsmaleriet og impresjonismen. I et tidlig hovedverk som Blått interiør (1883) er temaet sollysets spill i interiøret, noe som skulle bli et hovedtema i hennes kunst. Det er maleriske grep fra friluftsmaleriet og impresjonismen hun her har overført til interiørmaleriet.
Backer regnes som en av de fremste koloristene i norsk kunst. De koloristiske kvalitetene kommer spesielt godt fram i hennes interiører fra norske middelalderkirker og stavkirker. Bilder som Barnedåp i Tanum kirke (1892) og Interiør fra Uvdal stavkirke (1909) er koloristiske hovedverk i Backers kunstnerskap. Hennes interesse for lyset og fargene i maleriet gjør henne til en representant for l’art pour l’art-estetikken («kunst for kunstens skyld»), hvor man ikke er opptatt av et fortellende motiv, men av maleriets rent kunstneriske virkemidler, som komposisjon, farge og strøk.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.