Signalflagg oscar
Signalflagg O, Oscar, signaliserer mann over bord.
Av .
Lisens: Offentlig eiendom

Mann over bord-manøver er metoder for å manøvrere et skip slik at det lettest mulig kan hente opp en person som har falt i sjøen.

Faktaboks

Også kjent som

vendingsprosedyre

Mindre fartøy, for eksempel skjærgårdsjeeper eller daycruisere, drar fordel av stor fleksibilitet og hastighet. Hvis personen i vannet er synlig, er oppgaven med å vende båten mot den forulykkede forholdsvis enkel. Større skip har ikke samme manøverevne, og sender ofte ut en MOB-båt for å hjelpe den som har falt over bord. I tillegg finnes det etablerte manøverprosedyrer som fører moderskipet tilbake til ulykkespunktet. Små fartøy kan også bruke slike metoder.

Anderson-manøver

Anderson-manøver
Anderson er den enkleste manøveren.

Hvis den forulykkede nettopp har falt over bord, og er lett synlig, er Anderson turn den enkleste manøveren. Roret legges hardt over mot den siden personen falt i vannet, dette vil i første omgang flytte hekken og propellen bort fra personen. Når skipet har dreid ca. 230 grader bort fra opprinnelig kurs, legges roret midtskips og maskinen kan gradvis settes i stans. Dette fører skipet 3/4 av en sirkel, altså 270 grader, ut av kurs. Skipet skal ligge mer eller mindre på tvers av sitt eget kjølvann, omtrent der den forulykkede falt i sjøen.

Williamson-manøver

Williamson-manøver
Williamson vender skipet på motsatt kurs.
Williamson-manøver

Williamson turn brukes også når fallet oppdages tidlig. I motsetning til Anderson-manøveren, fører Williamson skipet tilbake til sitt eget kjølvann, men med kurs i motsatt retning av opprinnelig kurs. Roret legges hardt over mot den siden personen er, fram til kursen er ca. 60 grader bort fra opprinnelig kurs. Deretter legges roret hardt over til motsatt side, med sikte på motsatt kurs av opprinnelig kurs. Når det er omtrent 30 grader igjen til motsatt kurs oppnås, legges roret midtskips. En kan justere med roret slik at skipet havner i sitt eget kjølvann. Fartøyet har mistet en del fart under manøveren, men maskinen kan også settes i stans om nødvendig.

Scharnov-manøver

Scharnov-manøver
Scharnov vender broen tidlig mot den forulykkede.

Dersom det har gått noe mer tid siden personen falt, kan skipet foreta en Scharnov turn. Denne likner på Williamson, men retter baugen mot den forulykkede mye tidligere. Siden søket foregår fra bro og baug, er det hensiktsmessig å vende dette partiet mot ulykkespunktet tidlig. Roret legges hardt over til en av sidene, helt til kursen er ca. 240 grader borte fra opprinnelig kurs. Deretter legges roret hardt over til motsatt side. Når det er omtrent 30 grader igjen til motsatt kurs, legges roret midtskips og en justerer etter behov.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg