Malmskip, bulkskip spesielt bygd for malmlast med høy densitet. Lasterommene har liten bredde slik at malmen kommer opp i en viss høyde. Dette for at skipet ikke skal få for lavt tyngdepunkt, og for at lasten i mindre grad kan forskyve seg. Platene i rommene er ekstra kraftige for å tåle at malmen styrtes ned ved lastingen, samt for å tåle belastningen fra grabbene ved lossing. På sidene av lasterommene er det ballast-tanker, eventuelt oljetanker (oil-ore-skip).

De største malmskipene har i dag (2013) kommet opp i over 400.000 dødvekttonn (DWT), noe som gjør dem til de tyngste skip i kommersiell fart i dag. Skipsstørrelsen refereres også til som "Chinamax", som henviser til at dette er det største skipet som fysisk kan anløpe de viktigste kinesiske importhavner for jernmalm. Det brasilianske industrikonglomeratet Vale kontraherte i 2008 de første i en serie (ca. 40) slike skip for frakt av jernmalm fra Brasil, noe som har gitt opphav til et alternativt navn på disse skipene, nemlig "Valemax". 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.