Malmskip, bulkskip spesielt bygd for malmlast med høy densitet. Lasterommene har liten bredde slik at malmen kommer opp i en viss høyde. Dette for at skipet ikke skal få for lavt tyngdepunkt, og for at lasten i mindre grad kan forskyve seg. Platene i rommene er ekstra kraftige for å tåle at malmen styrtes ned ved lastingen, samt for å tåle belastningen fra grabbene ved lossing. På sidene av lasterommene er det ballast-tanker, eventuelt oljetanker (oil-ore-skip).

De største malmskipene har i dag (2013) kommet opp i over 400.000 dødvekttonn (DWT), noe som gjør dem til de tyngste skip i kommersiell fart i dag. Skipsstørrelsen refereres også til som "Chinamax", som henviser til at dette er det største skipet som fysisk kan anløpe de viktigste kinesiske importhavner for jernmalm. Det brasilianske industrikonglomeratet Vale kontraherte i 2008 de første i en serie (ca. 40) slike skip for frakt av jernmalm fra Brasil, noe som har gitt opphav til et alternativt navn på disse skipene, nemlig "Valemax". 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.