Lastelinje, dypeste linje på et fartøy som det er lovlig å laste ned til, vises på fartøyets ytterside med et lovbestemt lastemerke (fribordsmerke, dyplastemerke) som er malt på sidene av fartøyet; lastelinjen har også vært kalt «plimsollmerke» etter Samuel Plimsoll. Alle skip på over 100 bruttoregistertonn skal ha lastemerke, med unntak av fiske- og fangstfartøyer og skip i innenriksfart. Tillatt fribord varierer med årstider, farvann, skipstype og last.

Tidligere var de forskjellige lands lastelinjebestemmelser uensartede; dette ble endret ved en internasjonal lastelinjeoverenskomst fra 1930, som i Norge gjaldt fra 1933. Bestemmelsene ble revidert ved International Load Line Convention 5. april 1966, trådte i kraft fra 21. juli 1968. Fra 1967 har mange skip et tilleggsmerke i form av en trekant med spissen ned, som angir den nedlasting hvor skipet går over fra åpen til lukket shelterdekker. Dette erstatter de tidligere bestemmelser om tonnasjeåpninger.

Se også skip (skipsmåling).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.