Internasjonale lastemerker for motor- og dampskip: – NV) Det norske Veritas, TF) ferskvann i tropene, F) ferskvann sommer, T) tropene, S) sommer, W) vinter, WNA) vinter i nordlige Atlanterhavet, D) dekkslinje. Trekanten angir den nedlastning hvor skipet regnes som lukket shelterdekker. (Figurene er her vilkårlig sammentrukket i høyderetningen.)

Av /Store norske leksikon ※.

Lastelinje er en permanent inngravering på yttersiden av et skipsskrog for å markere hvor tungt lastet skipet kan være. Lastelinjen kalles også plimsollmerke etter Samuel Plimsoll, som ville stanse overlasting av skip som ofte førte til forlis.

Faktaboks

også kjent som:

plimsollmerke, lastemerke

Tillatt fribord varierer med årstider, farvann, skipstype og last. Farvannets salinitet og temperatur er ofte avgjørende ettersom havets massetetthet, og derav skipets flyteevne, vil variere ut fra dette.

Internasjonale reguleringer

Tidligere var de forskjellige lands lastelinjebestemmelser ulike. Dette ble endret etter internasjonale forhandlinger i 1930, som i Norge gjaldt fra 1933. Bestemmelsene ble revidert ved International Load Line Convention 5. april 1966, og trådte i kraft fra 21. juli 1968. Fra 1967 har mange skip et tilleggsmerke i form av en trekant med spissen ned, som angir den nedlasting hvor skipet går over fra åpen til lukket shelterdekker. Dette erstatter de tidligere bestemmelser om tonnasjeåpninger. I Norge bestemmes et skips lastelinje av DNV GL.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg