lastelinje

Lastelinje. Internasjonale lastemerker for motor- og dampskip. – NV) Det norske Veritas, TF) ferskvann i tropene, F) ferskvann sommer, T) tropene, S) sommer, W) vinter, WNA) vinter i nordlige Atlanterhavet, D) dekkslinje. Trekanten angir den nedlastning hvor skipet regnes som lukket shelterdekker. (Figurene er her vilkårlig sammentrukket i høyderetningen.)

Lastelinje av /Store norske leksikon ※. Gjengitt med tillatelse

Lastelinje, dypeste linje på et fartøy som det er lovlig å laste ned til, vises på fartøyets ytterside med et lovbestemt lastemerke (fribordsmerke, dyplastemerke) som er malt på sidene av fartøyet; lastelinjen har også vært kalt «plimsollmerke» etter Samuel Plimsoll. Alle skip på over 100 bruttoregistertonn skal ha lastemerke, med unntak av fiske- og fangstfartøyer og skip i innenriksfart. Tillatt fribord varierer med årstider, farvann, skipstype og last.

Faktaboks

Også kjent som

plimsollmerke, lastemerke

Tidligere var de forskjellige lands lastelinjebestemmelser uensartede; dette ble endret ved en internasjonal lastelinjeoverenskomst fra 1930, som i Norge gjaldt fra 1933. Bestemmelsene ble revidert ved International Load Line Convention 5. april 1966, trådte i kraft fra 21. juli 1968. Fra 1967 har mange skip et tilleggsmerke i form av en trekant med spissen ned, som angir den nedlasting hvor skipet går over fra åpen til lukket shelterdekker. Dette erstatter de tidligere bestemmelser om tonnasjeåpninger.

Se også skip (skipsmåling).

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg