Kontrapost, stillingsmotiv, særlig benyttet innen skulpturen, basert på en rytmisk fordeling av belastede og hvilende lemmer. Står figuren på høyre ben, er venstre avlastet, samtidig som venstre hofte synker noe ned; rytmen forplantes så gjennom kroppen, og som en motvekt mot det belastede høyre ben arbeider nå venstre arm mens høyre hviler. Fullt utviklet finnes motivet for første gang i Polykleitos' statue Doryforos, ca. 440 fvt. Etter at formskjemaet stivner til i senantikken, forsvinner motivet og dukker først opp igjen i gotikken ca. 1250. Parisermadonnaen i Notre-Dame er blant de tidligste i denne perioden.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.