Thomas Eakins og John Laurie Wallace på en strand, fotografi, 25,5x20,4 cm., fotografert av Thomas Eakins i cirka 1883. Eakins, som underviste på Pensylvania Academy of the Fine Arts, inntar i dette fotografiet sammen med en student den klassiske stillingen kontrapost (som også er en naturlig måte å stå på).
Metropolitan Museum of Art, New York, Public Domain.

Kontrapost er et stillingsmotiv, særlig benyttet innen skulpturen, basert på en rytmisk fordeling av belastede og hvilende lemmer. Står figuren på høyre ben, er venstre avlastet, samtidig som venstre hofte synker noe ned; rytmen forplantes så gjennom kroppen, og som en motvekt mot det belastede høyre ben arbeider nå venstre arm mens høyre hviler.

Faktaboks

Uttale
kåntrapˈåstå

Fullt utviklet finnes motivet for første gang i Polykleitos' statue Doryforos, cirka 440 fvt. Etter at formskjemaet stivner til i senantikken, forsvinner motivet og dukker først opp igjen i gotikken rundt 1250. Parisermadonnaen i Notre-Dame er blant de tidligste i denne perioden.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg