Høyløftsror er et skipsror som gir et høyere løft enn vanlige ror, det vil si at de kan bøye av vann- og propellstrømmen mer.
Faktaboks
- Også kjent som
-
becker-ror, schilling-ror, fishtail-ror, påhengsror
Et rors prinsipp bygger på å skape et sideveis løft i vann- og propellstrømmen, slik at hekken på skipet flytter seg sidelengs, noe som endrer skipets kurs. Problemet med vanlige ror er at de kun kan dreies til et visst punkt mot vannstrømmen, før vinkelen blir for høy mellom ror og strøm. I stedet for at vannstrømmen bøyes av, kolliderer den med roret, og skaper et undertrykk og turbulens på aktersiden av rorplaten. Dette kalles for stalling, og hemmer rorets funksjon.
Høyløftsroret er konstruert for å gradvis bøye av vannstrømmen, slik at vinkelen helt akter på roret er større enn forut der vannstrømmen først treffer roret. Slike ror kan gi bedre retningsstabilitet og manøvrerbarhet. I lav fart kan propellstrømmen bøyes av helt til den står tverrskips, og en får manøvrerbarhet som likner på det skipet ville hatt med akterthrustere eller asimut-propeller. I høy fart er det lettere å finmanøvrere skipet til å holde en rettest mulig kurs. Et skip med høyløftsror kan ofte klare seg med et mindre rorareal enn vanlige ror.
Kostnadene ved å bygge høyløftsror er dyrere enn konvensjonelle ror. I tillegg gir høyløftsrorene dårligere løft i høy fart når rorutslagene er harde.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.