Flapror
Akterbladet dreier proporsjonalt mer enn hovedbladet, sett fra skipets senterlinje.

Høyløftsror er et skipsror som gir et høyere løft enn vanlige ror, det vil si at de kan bøye av vann- og propellstrømmen mer.

Faktaboks

Også kjent som

becker-ror, schilling-ror, fishtail-ror, påhengsror

Et rors prinsipp bygger på å skape et sideveis løft i vann- og propellstrømmen, slik at hekkenskipet flytter seg sidelengs, noe som endrer skipets kurs. Problemet med vanlige ror er at de kun kan dreies til et visst punkt mot vannstrømmen, før vinkelen blir for høy mellom ror og strøm. I stedet for at vannstrømmen bøyes av, kolliderer den med roret, og skaper et undertrykk og turbulens på aktersiden av rorplaten. Dette kalles for stalling, og hemmer rorets funksjon.

Høyløftsroret er konstruert for å gradvis bøye av vannstrømmen, slik at vinkelen helt akter på roret er større enn forut der vannstrømmen først treffer roret. Slike ror kan gi bedre retningsstabilitet og manøvrerbarhet. I lav fart kan propellstrømmen bøyes av helt til den står tverrskips, og en får manøvrerbarhet som likner på det skipet ville hatt med akterthrustere eller asimut-propeller. I høy fart er det lettere å finmanøvrere skipet til å holde en rettest mulig kurs. Et skip med høyløftsror kan ofte klare seg med et mindre rorareal enn vanlige ror.

Kostnadene ved å bygge høyløftsror er dyrere enn konvensjonelle ror. I tillegg gir høyløftsrorene dårligere løft i høy fart når rorutslagene er harde.

Flapror

Fishtail-ror
Fiskehale-roret, mer kjent under navnet fishtail, bøyer gradvis av vannstrømmen.

Flaproret, også kjent som becker-ror, har et vanlig ror som står på rorstammen, og et ekstra ror hektet aktenpå hovedroret. Haleroret vil ha en større vinkel enn hovedroret når det dreies. Hovedroret møter vannstrømmen og bøyer den av som et vanlig ror. Siden hovedroret har skapt en ny retning på vannstrømmen som følger dets egen senterlinje, betyr det at haleroret kan dreies i forhold til hovedrorets senterlinje og vannstrøm i stedet for skipets. Haleroret bøyer av denne vannstrømmen på ny. I sum har med andre ord vann- og propellstrømmen fra skipet blitt bøyd av i to trinn.

Fiskehaleror

Denne rortypen er mest kjent under det engelske uttrykket fishtail rudder eller schilling rudder. Sett ovenfra er roret formet likt som et vanlig ror i forkant og midtre del. Aktenfor midten utvider roret seg i stedet for å bli spissere, før det avsluttes med en helt flat akterende. Sett ovenfra ser derfor rorets ende ut som en fiskehale. I likhet med prinsippet for flaproret, bøyes vannstrømmen trinnvis av. I stedet for to trinn, gir rorprofilen til dette roret en jevn og gradvis avbøyning mot akterenden.

Oertzror

Oertzror
Oertzroret, sett fra oven. Små utslag mot styrbord eller babord former en flyvingefoil, som gir løft i hver sin retning.

Oertzroret var en forgjenger til høyløftsroret, i tillegg til det som kalles balanserte ror. Rortypen var utviklet av Max Johannes Heinrich Oertz på 1920-tallet, og baserte seg på observasjoner gjort av flyvingene til Hugo Junkers, altså foiler. Oertzroret ble konstruert med en fast del, en form for rorstevn, og selve roret, som stod på en rorstamme, innfelt bak den faste delen. Disse to delene dannet sammen en foil, som var tilnærmet identisk med det aerodynamiske prinsippet bak flyvinger.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg