Det frivillige arbeidet som spillere legger ned i å lage ressurser for andre spillere har stor påvirkning på hvordan folk spiller. Det er viktig for å lære hverandre opp i hvordan man kan spille, og det gir spillene mer mening, fordi man kan dykke dypere ned i både spillmekanikker og historie.
I forskning regnes spillkultur som et eksempel på deltagende kultur. En deltagende kultur kjennetegnes av at det er lav terskel for å delta, det er støtte for å skape og dele med andre, man læres opp av hverandre og føler at ens bidrag spiller en rolle. Mange spillkulturer har lyktes i å engasjere mange og lære hverandre opp til å bli dyktige spillere på morsomme måter, og dette har gitt forskere inspirasjon til hvordan man kan få til bedre kulturer for læring.
Samtidig har spillkultur også blitt kritisert for å være ekskluderende og diskriminerende. Trakasserende språkbruk er vanlig i mange onlinespill. Selv om ikke alle som bruker trakasserende ord og uttrykk ønsker å diskriminere, er det likevel konsekvensen. Særlig kvinner, skeive og ikke-hvite spillere blir trakassert, og gjør at flere skjuler sin faktiske identitet eller slutter å spille.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.