Flerfaglighet, begrep i grunnopplæringen, når elever arbeider med problemstillinger eller temaer som krever kunnskap og kompetanse fra forskjellige fag eller fagområder.

For eksempel kan elevenes forståelse av problemstillinger knyttet til de utfordringene som klimaet stiller oss overfor, kreve kunnskaper både fra naturfagene, matematikk og samfunnsfagene. Flere fag kan også inkluderes. Temaet demokrati og utfordringer i samfunnet kan også være relevant å angripe fra flere ulike faglige synsvinkler. Fysisk aktivitet kan være et eksempel på et skolefaglig tema som vil kreve kompetanse innenfor blant annet kroppsøving, mat, fysisk og psykisk helse.

Å jobbe flerfaglig kan skape vilkår for å sikre at elevene bedre forstår sammenhenger og dermed lærer i dybden, se dybdelæring.

  • NOU (2015:8). Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser. Oslo: Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon, Informasjonsforvaltning. Fulltekst hos regjerningen.no.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.