Dybdelæring, en form for læring der elever relaterer nye ideer og begreper til tidligere kunnskap og erfaringer. Gjennom dybdelæring organiserer elevene egen kunnskap i systemer av begreper som henger tett sammen. Elevene utvikler på denne måten gradvis sin forståelse av begreper og sammenhenger innenfor et fagområde.

Gjennom dybdelæring blir nye ideer vurdert, og de blir knyttet til konklusjoner. En del av dybdelæringen er også at elevene reflekterer over sin egen forståelse og sin egen læringsprosess.

Motsetningen til dybdelæring er overflatelæring der elevene ikke setter kunnskapen i en sammenheng, og der de kan jobbe med nytt lærestoff uten å relatere det til hva de kan fra før.

Moderne faglitteratur fremhever at dybdelæring (the process of deeper learning) er avgjørende for utvikling av kompetanser for det 21. århundre (21st Century Skills) som blant annet inkluderer kommunikasjon, samhandling og samarbeid (for eksempel, evne til å argumentere og debattere, kunne arbeide i grupper og kunne kommunisere gjennom ulike medier og til ulike målgrupper).

NOU (2015:8). Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser. Oslo: Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon, Informasjonsforvaltning. Fulltekst hos regjerningen.no.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.