Reidar Myhre, norsk pedagog. Dr.philos. 1974. Lektor ved Oslo off. lærerskole 1946–70, hjelpelærer ved Pedagogisk Forskningsinstitutt (PFI) 1953-58, lektor i idéhistorie ved Universitetet i Oslo 1970–74, professor i pedagogikk ved Universitetet i Trondheim, Norges lærerhøgskole 1974–84. Han utgav en rekke pedagogiske verker, bl.a. Innføring i pedagogisk filosofi (1959), Pedagogisk idéhistorie (1964), og sammen med Torstein Harbo Pedagogisk psykologi (2 bd., 1960–61).

Myhres vitenskapsteoretiske posisjon var inspirert av mellomkrigstidens kristne og konservative kritikk av det som ble kalt et naturalistisk og materialistisk menneskesyn. Myhre langet også ut mot dominansen av naturvitenskapelige idealer innenfor pedagogisk forskning. han var også krtisk mot Deweys pedagogiske grunnsyn som han kalte "naturalistisk pragmatisme". Myhre fremhevet at pedagogikken måtte bygge på en hermeneutisk grunnforståelse, men viste også til et kristent grunnsyn som forutsetninger for pedagogisk filosofi og vitenskap.

Ved begynnelsen av 1950tallet var det åpenhet for Myhres faglige perspektiver ved PFI, men utover på 1950tallet utviklet det seg en åpen konflikt mellom Myhre og instituttbestyreren Johs. Sandven. Striden hadde en dimensjon utover de faglige motsetningene ved at Myhre nok utfordret Sandvens posisjon i fagmiljøet. Hans ukentlige forelesninger var svært godt besøkt, og interessen for Myhres faglige forfatterskap var betydelig ikke minst ved lærerutdannelsesinstitusjonene.

I 1958 brukte Sandven sin makt som instituttbestyrer til å si opp Myhre som hjelpelærer ved PFI.  1974–84 var Myhre professor i pedagogikk ved Pedagogisk institutt, Universitetet i Trondheim.

Myhre hører til blant de fremste forfattere av pedagogisk faglitteratur. Han har utgitt en rekke bøker om pedagogikkens historie, pedagogisk idehistorie, didaktiske spørsmål og skoleutvikling.

 Videre lesning

Myhre, R. (red)(1972): Store pedagoger i egne skrifter VI. Oslo:Fabritius(1985): Pedagogisk idehistorie. Fra 1850 til i dag. Oslo:Gyldendal

(1988): Grunnlinjer i pedagogikkens historie. Oslo:Gyldendal

(1990a): Pedagogikk og etikk. Oslo:Gyldendal

(1990b): Hva er pedagogikk? Oslo:Gyldendal

(1994): Den norske skoles utvikling. Oslo:Ad Notam Gyldendal

(2000): Oppdragelse i helhetspedagogisk perpsektiv. Oslo:Ad Notam Gyldendal

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.