Stefan Thomas Hopmann, tysk pedagog, ph.d. 1994, professor ved NTNU 1996-2002, professor og leder for Senter for forskning på didaktikk ved Universitetet i Agder 2002-2005, professor ved Universitetet i Wien fra 2005. Hopmanns arbeider innenfor internasjonal didaktikk har hatt innflytelse på norske fagmiljøer og skapt fornyet interesse for den nordeuropeiske didaktikk-tradisjonen.

Blant Hopmanns viktigste publikasjoner kan følgende titler nevnes: (red.) Didaktik and / or Curriculum: An international dialogue (sammen med B. Gundem, 1998/2002), (red) Didaktik as reflective teaching (sammen med I. Westbury og K. Riquarts, 2000), (red) PISA According to PISA (sammen med G. Brinek og M. Retzl, 2007),  (red) Achieving School Accountability in Practice (sammen med E. Elstad og G. Langfeldt, 2008),  (red) The German Didaktik tradition (i Journal of Curriculum Studies 1995-1, 1-2), Didaktik und/oder Curriculum. Grundprobleme einer vergleichenden Didaktik (sammen med K. Riquarts, i Hopmann, Stefan et al. (red),  Restrained Teaching: The Common Core of Didaktik (i European Educational Research Journal, 2007; Hopmann, Stefan: Mind The Gap: On Dewey’s «Education and Engineering» (i Journal of Curriculum Studies 2008).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.