Faktaboks

Stefan Hopmann

Stefan Thomas Hopmann

Født
14. oktober 1954

Stefan Hopmann er en tysk pedagog. Hans arbeider innenfor internasjonal didaktikk har hatt innflytelse på norske fagmiljøer og skapt fornyet interesse for den nordeuropeiske didaktikk-tradisjonen.

Biografi

Hopmann er født i Göttingen, Tyskland. Han ble ph.d. i 1994, og var professor ved NTNU fra 1996 til 2002, professor og leder for Senter for forskning på didaktikk ved Universitetet i Agder fra 2002 til 2005 og professor ved Universitetet i Wien fra 2005. Hopmann har vært redaktør for tidsskriftet Journal of Curriculum Studies.

Pedagogikk

Hopmann har gjennomført flere omfattende sammenlignende studier av didaktikkens posisjon og innhold i europeiske land og USA. Han har også publisert forskning om teknologi og pedagogikk, og om pedagogiske spørsmål i norsk og østerriksk lærerutdannelse, skole og pedagogikk. I Norge har en progressiv pedagogisk tradisjon med referanse til John Dewey dominert i pedagogiske fagmiljøer. Hopmanns faglige bidrag har aktualisert nordeuropeisk didaktikk der Wolfgang Klafki er en sentral pedagog.

Publikasjoner

  • Didaktik and / or Curriculum: An international dialogue (red.), sammen med B. Gundem (1998/2002)
  • Didaktik as reflective teaching (red.), sammen med I. Westbury og K. Riquarts (2000)
  • PISA According to PISA (red.), sammen med G. Brinek og M. Retzl (2007)
  • Achieving School Accountability in Practice (red.), sammen med E. Elstad og G. Langfeldt, (2008)
  • The German Didaktik tradition (red.) i Journal of Curriculum Studies (1995-1, 1-2)
  • Didaktik und/oder Curriculum. Grundprobleme einer vergleichenden Didaktik (sammen med K. Riquarts, i Hopmann, Stefan et al. (red.)
  • Restrained Teaching: The Common Core of Didaktik (red.) i European Educational Research Journal (2007)
  • Mind The Gap: On Dewey’s «Education and Engineering» i Journal of Curriculum Studies (2008)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg