John Dewey

John Dewey av USIS/※. Gjengitt med tillatelse

John Dewey, amerikansk filosof, pedagog og psykolog. Professor i filosofi og pedagogikk ved Columbia University i New York fra 1904. Æresdoktor ved Universitetet i Oslo 1946. Har hatt stor betydning for amerikansk skolevesen og oppdragelsesidealer, og har påvirket den pedagogiske utvikling også i Tyskland, Sovjetunionen, Tyrkia, Kina, Japan. Dewey hadde en sterk tro på oppdragelsens muligheter og betydning, ikke bare som et middel til å gi kunnskaper, men også som karakterdannende virksomhet med sosial tilpasning for øye. Karakteristisk for hans pedagogiske ideer er begrepene elevaktivitet og arbeidsskole: slagordet var «learning by doing».

Som filosof var Dewey først påvirket av tysk idealisme og hegelianisme, men kom senere under avgjørende innflytelse fra William James og hans pragmatisme. Dewey utformet sin egen form for pragmatisme, som han kalte instrumentalisme – tenkningen er et instrument eller redskap for handling – og har gjennom denne hatt stor innflytelse på filosofi og sosial tenkning i USA. I psykologien var han en forløper for en moderat behaviorisme. Dewey hadde en stor og allsidig produksjon. Blant verkene kan nevnes The School and Society (1899), Studies in Logical Theory (1903), Ethics (1910), Democracy and Education (1916), Human Nature and Conduct (1922).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.