John Dewey

John Dewey av USIS/※. Gjengitt med tillatelse

John Dewey, amerikansk filosof, pedagog og psykolog. Han hatt stor betydning for amerikansk skolevesen og oppdragelsesidealer, og har påvirket den pedagogiske utvikling også i Tyskland, Sovjetunionen, Tyrkia, Kina, Japan.

Dewey hadde en sterk tro på oppdragelsens muligheter og betydning, ikke bare som et middel til å gi kunnskaper, men også som karakterdannende virksomhet med sosial tilpasning for øye.

Et slagord «learning by doing» har blitt stående mange steder som en karakteristisk betegnelse på Deweys vekt på elevaktivitet i all praktisk pedagogikk. I virkeligheten formulerte Dewey seg mer nyansert: Learn to know by doing, and to do by knowing.

Som filosof var Dewey først påvirket av tysk idealisme og hegelianisme, men kom senere under avgjørende innflytelse fra William James og hans pragmatisme.

Dewey utformet sin egen form for pragmatisme, som han kalte instrumentalisme – tenkningen er et instrument eller redskap for handling –, og har gjennom denne hatt stor innflytelse på filosofi og sosial tenkning i USA.

I psykologien var han en forløper for en moderat behaviorisme.

Dewy var professor i filosofi og pedagogikk ved Columbia University i New York fra 1904. Han ble æresdoktor ved Universitetet i Oslo i 1946. Dewey hadde en stor og allsidig akademisk produksjon.

  • The School and Society (1899)
  • Studies in Logical Theory (1903)
  • Ethics (1910)
  • Democracy and Education (1916)
  • Human Nature and Conduct
  • Mclellan, J. A. & J. Dewey (1928). Applied Psychology to the Principles and Practice of Education. Boston, New York, Chicago: Educational Publishing Company

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.