John Dewey

Faktaboks

John Dewey
Uttale
djˈu:i
Født
20. oktober 1859, Burlington, Vermont, USA
Død
1. juni 1952, New York, USA

John Dewey

John Dewey
Av /※.

Artikkelstart

John Dewey var en amerikansk filosof, pedagog og psykolog. Han har hatt stor betydning for amerikansk skolevesen og oppdragelsesidealer, og har i tillegg påvirket den pedagogiske utviklingen både i Tyskland, Sovjetunionen, Tyrkia, Kina og Japan.

Dewey hadde en sterk tro på oppdragelsens muligheter og betydning, ikke bare som et middel til å gi kunnskaper, men også som karakterdannende virksomhet med sosial tilpasning for øye.

Slagordet «learning by doing» har mange steder blitt stående som en karakteristisk betegnelse på Deweys vekt på elevaktivitet i all praktisk pedagogikk. I virkeligheten formulerte Dewey seg mer nyansert: «Learn to know by doing, and to do by knowing».

Filosofisk ståsted

Som filosof var Dewey først påvirket av tysk idealisme og hegelianisme, men kom senere under avgjørende innflytelse fra William James og hans pragmatisme.

Dewey utformet sin egen form for pragmatisme som han kalte instrumentalisme – tenkningen er et instrument eller redskap for handling – og har gjennom denne hatt stor innflytelse på filosofi og sosial tenkning i USA.

I psykologien var han en forløper for en moderat behaviorisme.

Karriere

John Dewy var professor i filosofi og pedagogikk ved Columbia University i New York fra 1904. Han ble æresdoktor ved Universitetet i Oslo i 1946. Dewey hadde en stor og allsidig akademisk produksjon.

Sentrale utgivelser

  • The School and Society (1899)
  • Studies in Logical Theory (1903)
  • Ethics (1910)
  • Democracy and Education (1916)
  • Human Nature and Conduct (1922)

Litteratur

  • Mclellan, James Alexander & John Dewey (1928). Applied Psychology : An Introduction to the Principles and Practice of Education. Boston, New York, Chicago: Educational Publishing Company.

Eksterne lenker

Kommentarer (3)

skrev Jostein Heidenstrøm

Jeg finner både kilder som hevder at han sa "Learn to do by knowing and to know by doing" og kilder som sier han sa "Learn to know by doing, and to do by knowing».
Vet dere hvor jeg kan finne originalen? og om det var noe han sa eller om han har skrevet det?

svarte Kjell-Olav Hovde

På side 182 i Applied Psychology av .A. McLellan og John Dewey står følgende. "3. Learn to do by Doing. This precept has already been discussed. (See pages 45 and 129). The principle is true, in so far as it recognizes the fact that the self-activity of the pupil must be appealed to in all learning, and that it is thoruh this activity that the subject gains meaning, and is apprehende. The principle becomes false when it loses sight of the ideal factor, the element of knowledge required for doing; and when it implies that the doing should be merely habitual or mechanical. It, therefore, requires a supplement: Learn to do by knowing. We might combine the maxims, and say Learn to know by doing, and to do by knowing." Les boka på Hathitrust.org. https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uiug.30112108107654&view=1up&seq=218&q1=%22learn%20to%20know%22

skrev Svein Sjøberg

Gitt den innflytelsen Dewey har hatt på norsk skole, synes jeg at dette er oppslaget er for kort. Det finnes også litteratur om Dewey på norsk, og flere av hans tekster er oversatt. Dewey er nå spesielt interessant, da flere av hans temaer har funnet plass i "fagfornyelsens" læreplan.

Et eksempel på tekster:
Vaage, Sveinung (red) (2000). Utdanning til demokrati - barnet, skolen og den nye pedagogikken. Tekster av John Dewey. Oslo: Abstract Forlag

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg