John Dewey

Faktaboks

Uttale
djˈu:i
Født
20. oktober 1859
Død
1. juni 1952
Fødested
Burlington, Vermont, USA
Dødssted
New York, USA

John Dewey

John Dewey av /※. Gjengitt med tillatelse

John Dewey var en amerikansk filosof, pedagog og psykolog. Han har hatt stor betydning for amerikansk skolevesen og oppdragelsesidealer, og har i tillegg påvirket den pedagogiske utviklingen både i Tyskland, Sovjetunionen, Tyrkia, Kina og Japan.

Dewey hadde en sterk tro på oppdragelsens muligheter og betydning, ikke bare som et middel til å gi kunnskaper, men også som karakterdannende virksomhet med sosial tilpasning for øye.

Slagordet «learning by doing» har mange steder blitt stående som en karakteristisk betegnelse på Deweys vekt på elevaktivitet i all praktisk pedagogikk. I virkeligheten formulerte Dewey seg mer nyansert: «Learn to know by doing, and to do by knowing».

Filosofisk ståsted

Som filosof var Dewey først påvirket av tysk idealisme og hegelianisme, men kom senere under avgjørende innflytelse fra William James og hans pragmatisme.

Dewey utformet sin egen form for pragmatisme som han kalte instrumentalisme – tenkningen er et instrument eller redskap for handling – og har gjennom denne hatt stor innflytelse på filosofi og sosial tenkning i USA.

I psykologien var han en forløper for en moderat behaviorisme.

Karriere

John Dewy var professor i filosofi og pedagogikk ved Columbia University i New York fra 1904. Han ble æresdoktor ved Universitetet i Oslo i 1946. Dewey hadde en stor og allsidig akademisk produksjon.

Sentrale utgivelser

  • The School and Society (1899)
  • Studies in Logical Theory (1903)
  • Ethics (1910)
  • Democracy and Education (1916)
  • Human Nature and Conduct (1922)

Litteratur

  • Mclellan, James Alexander & John Dewey (1928). Applied Psychology : An Introduction to the Principles and Practice of Education. Boston, New York, Chicago: Educational Publishing Company.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg