Faktaboks

Torstein Harbo
Født
9. mars 1927, Nærbø

Torstein Harbo, norsk fagpedagog. Harbo har vært en sentral forsker og lærebokforfatter innenfor didaktikk, pedagogikksom studie- og vitenskapsfag, pedagogisk psykologi, historisk og komparativ pedagogikk. Han har også vært talsmann for et akademisk pedagogikkfag bygget på fagdisipliner.

Karriere og livsløp

Harbo tok examen artium i 1946, studerte ved NTH fra 1949 til 1952, tok lærerprøven ved Oslo Lærerskole i 1952, magistergrad i pedagogikk ved Universitetet i Oslo i 1955 og ble dr.philos. i 1970 på en avhandling om norsk lærerutdanning.

Harbo underviste ved Oslo lærerskole fra 1955, og ved NTH/Universitetet i Trondheim (nå NTNU) fra 1964 der han også var professor i pedagogikk i årene 1971–1982. Harbo var professor i didaktikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo, i årene 1983–1997. Harbo gjorde en betydelig administrativ og fagpolitisk innsats både nasjonalt og internasjonalt.

Faglig profil

Harbo var kritisk til sider ved Deweys pedagogikk, og var ingen insider i den dominerende progressive tankeretningen på Pedagogisk Forskningsinstitutt. Harbo ble tidlig interessert i den åndsvitenskapelige retningen innenfor tysk akademisk pedagogikk. Hans faglige posisjon har vært en positiv innstilling til en disiplinorientert forankret akademisk pedagogikk, og skepsis til den økende vekten på pedagogisk psykologi i pedagogikkfaget på universiteter og høgskoler.

Forskning og lærebøker

Ett av Harbos sentrale faglige arbeider er den historiske studien av norsk lærerutdannelse der han undersøker pedagogikkfagets utvikling. Ved hjelp av Humboldt-stiftelsen gjennomførte Harbo studieopphold i Tyskland på 1960-tallet der han studerte den tyske reformpedagogiske bevegelsen.

Interessen for internasjonal pedagogikk og skoleutvikling har resultert i flere bøker der et komparativt perspektiv er fremtredende. Harbo har også skrevet flere lærebøker i pedagogikk for lærerutdannelse og pedagogikkstudier, og denne innflytelsen er tydelig i de lærebøkene han skrev i pedagogisk psykologi sammen med Reidar Myhre.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Colvin, S. (2009). Torstein Harbo i samtale med Knut Tveit.
  • Harbo, T. (1966). Innføring i didaktikk. Oslo: Fabritius
  • Harbo, T. (1969). Teori og praksis i den pedagogiske utdannelse. Studier i norsk pedagogikk 1818-1922. Oslo: Universitetsforlaget
  • Harbo, T. (1997). Norsk skole i europeisk perspektiv:takt eller utakt. Bind I -II 1945-1997. Oslo: Tano Aschehoug
  • Harbo, T. og Myhre, R. (1965). Pedagogisk psykologi. Utviklingspsykologi I. 2.utg. Oslo: Fabritius.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg