Torstein Harbo er en norsk fagpedagog. Harbo har vært en sentral forsker og lærebokforfatter innenfor didaktikk, pedagogikk som studie- og vitenskapsfag, pedagogisk psykologi, historisk og komparativ pedagogikk. Han har også vært talsmann for et akademisk pedagogikkfag bygget på fagdisipliner.

Harbo tok examen artium i 1946, studerte ved NTH 1949-52, tok lærerprøven ved Oslo Lærerskole i 1952, magistergrad i pedagogikk ved UiO i 1955 og ble dr.philos. 1970 på en avhandling om norsk lærerutdanning. Harbo underviste ved Oslo lærerskole fra 1955, og ved NTH/Universitetet i Trondheim fra 1964 der han også var professor i pedagogikk 1971–82. Harbo var professor i didaktikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo, 1983–97. Harbo gjorde en betydelig administrativ og fagpolitisk innsats både nasjonalt og internasjonalt.

Harbo var kritisk til sider ved Deweys pedagogikk, og var ingen insider i den dominerende progressive tankeretningen på Pedagogisk Forskningsinstitutt. Harbo ble tidlig interessert i den åndsvitskapelige retningen innenfor tysk akademisk pedagogikk. Hans faglige posisjon har vært en positiv innstilling til en disiplinorientert forankret akademisk pedagogikk, og skeptis til den økende vekten på pedagogisk psykologi i pedagogikkfaget på universiteter og høgskoler.

Ett av Harbos sentrale faglige arbeider er den historiske studien av norsk lærerutdannelse der han undersøker pedagogikkfagets utvikling. Ved hjep av Humboldt-stiftelsen gjennomførte Harbo studieopphold i Tyskland på 1960tallet der han studerte den tyske reformpedagogiske bevegelsen. Interessen for internasjonal pedagogikk og skoleutvikling har resultert i flere bøker der et komparativt perspektiv er fremtredende. Harbo har skrevet flere lærebøker i pedagogikk for lærerutdannelse og pedagogikkstudier, og denne innflytelsen er tydelig i de lærebøkene han skrev i pedagogisk psykologi sammen med Reidar Myhre.

Colvin, S. (2009). Torstein Harbo i samtale med Knut Tveit. https://vimeo.com/7589150 Harbo, T. (1966). Innføring i didaktikk. Oslo:Fabritius Harbo, T. (1969). Teori og praksis i den pedagogiske utdannelse. Studier i norsk pedagogikk 1818-1922. Oslo:Universitetsforlaget Harbo,T. Myhre, R. & Solberg, P. (1982). Kampen om Mønsterplanen:språk og sak. Oslo:Universitetsforlaget

Harbo, T. (1987). "Complexities and paradoxes: The Norwegian prospect". (International Review of Education, Vol.33(3), pp.400- 404). https://doi.org/10.1007/BF00615313

Harbo, T. (1997). Norsk skole i europeisk perspektiv:takt eller utakt. Bind I -II 1945-1997. Oslo:Tano Aschehoug

Harbo, T. (1983). "Vei og avvei". I Søkelys på norsk lærerutdanning. Lærerutdanningsrådet, Småskrift 1983, 6, s. 7-39T. Harbo (1984). Education of American teachers at the Crossroads. The B. Othanel Smith Design. LRnytt, 4, s. 3-27

Harbo, T. (1985). "Lehrerbildung und Erziehungswissenschaft in der Bundesrepublik aus norwegischer Sicht" (1952/53-1962/63) LRnytt, 1, s. 3-18

Harbo, T. og Myhre, R. (1965). Pedagogisk psykologi. Utviklingspsykologi I. 2.utg. Oslo: Fabritius.

Harbo, T. (1987). "Pedagogisk filosofi – 1950årenes alternativ i Norge". I Evenshaug, Harbo,T. & Stålsett, U (red). Pedagogikk og lærerutdanning. Oslo:TANO

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.