VW Golf, tysk småbil, tre- til femdørs kombikupé med forhjulsdrift, utviklet for å erstatte folkevognen, og lansert av Volkswagen i 1974. Golf er Volkswagens mest solgte modellserie, antall solgte biler passerte 29 millioner i 2012.

Syvende og seneste generasjon ble lansert i 2012, og ble kåret til både Årets bil i verden og Årets bil i Europa i 2013. Begge priser for andre gang, førstnevnte første gang i 2009 og sistnevnte første gang i 1992. Den elektrisk drevne varianten e-Golf ble lansert i 2013.

VW Golf har vært den bestselgende bilen i Norge uavbrutt siden 2008. I 2016 ble 13 148 Golf nyregistert i Norge. Av disse var omkring en tredel av varianten e-Golf, som var den mest solgte elektriske bilen i Norge i 2016.

Første generasjon VW Golf, lansert 1974, var sentral i Volkswagens overgang fra biler med luftavkjølte hekkmotorer til forhjulsdrevne biler med frontmonterte væskeavkjølte motorer, ledet an av Passat (1973) og fulgt av Polo (1975). I motsetning til Passat og Polo, som var basert på Audi-modeller allerede i produksjon, var Golf i mye større grad en helt ny bil. Siden Golf var modellen som skulle erstatte folkevognen kom den Karmann-bygde sportsmodellen Scirocco, bygget på samme plattform som Golf, i salg i begynnelsen av 1974, før Golf for å oppdage og utbedre feil før den ble satt i salg.

Golf ble satt i produksjon i juli 1974, med karosseri designet av Giorgetto Giugiaro. Ved hjelp av komputere hadde man lyktes i å designe en robust, men allikevel svært lett bil. Motoren var tverrstilt, og plassert like foran senteret av forhjulene, noe som gav god plass innvendig. Uavhengig hjuloppheng på alle fire hjul, med konvensjonelle MacPherson-type fjærben foran og torsjonsstav bak, gav bilen svært gode kjøreegenskaper.

Produksjon av første generasjon Golf tok slutt i 1983, og den ble erstattet av annen generasjon. Denne beholdt det Giugiaro-designede karosseriet, men man økte dimensjonene og gjorde det litt rundere og mer aerodynamisk. Tredje generasjon, lansert i 1991, var en helt omarbeidet bil med nytt karosseri, fulgt av fjerde generasjon i 1997, basert på tredje generasjon, men ingen av dem greide å oppnå samme suksess som de to første generasjonene.

Femte generasjon, lansert i 2003, fikk et mer sportslig utseende med et nytt design av Harmut Warkuss, og greide å snu trenden med sviktende salgstall, fulgt av sjette generasjon i 2008, som var basert på femte generasjon, men redesignet av Klaus Bischoff og Walter de'Silva.

Bischoff og de'Silva står og bak syvende og nåværende generasjon som er en helt omarbeidet bil med ny plattform og nytt karosseri.

En rekke varianter og modeller basert på Golf er produsert siden den ble lansert. I særklasse står sportsmodellen GTI, som første gang ble lansert i 1976, og som regnes for å være den første sportsutgaven av en kombibil og satte en trend for en rekke senere sportsutgaver av forskjellig modeller og bilmerker. Spesielt GTI-utgavene av første og tildels andre generasjon regnes som klassikere.

Modeller basert på Golf inkluderer sedanen Jetta, lansert i 1979, og markedsført under navnene Vento og Bora. Sportskupéen Scirocco produsert 1974–92, og relansert igjen i 2008. Og den Karmann-bygde sportskupéen Corrado, basert på annen generasjon Golf og produsert 1989–96. 

Utvalgte modeller
   Golf 1.1 L, 1974-modell* Golf 1.4 TSI, 2013-modell*
Vekt   749 kg    1268 kg
Lengde   3,71 m   4,26 m  
Motor  

4 syl. rekkemotor, 1093 cm³

4 syl. rekkemotor, 1395 cm³

Ytelse   49 hk ved 6000 o/min   138 hk ved 6000 o/min
Toppfart   141 km/t   212 km/t  
0-100 km/t   16,5 sek. 8,4 sek.
*Femdørs kombikupé *Tredørs kombikupé

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.