VW Golf

Syvende generasjon VW Golf, 2013-modell
The NRMA.
Lisens: CC BY 2.0

Artikkelstart

VW Golf er en tysk tre- til femdørs kombikupé med forhjulsdrift som ble utviklet for å erstatte folkevognen, og ble lansert av Volkswagen i 1974. Den er Volkswagens mest solgte bil, antall solgte biler siden modellen ble lansert passerte 34 millioner i 2017. Den elektrisk drevne varianten e-Golf ble lansert i 2013.

VW Golf har vært den bestselgende bilmodellen i Norge uavbrutt siden 2008 og frem til 2017, men ble i 2018 forbigått av Nissan Leaf. I 2020 ble 5068 Golf nyregistert i Norge, en nedgang fra 10 025 i 2019, og var Norges femte mest solgte personbilmodell.

I 2017 utgjorde elbilvarianten e-Golf litt over halvparten av salget av Golf-modeller, en økning fra omkring en tredel av alle solgte Golf-modeller i 2016, og var den mest solgte elektriske bilen i Norge.

Historie

Første generasjon VW Golf, 1975-modell

.
Lisens: CC BY NC 2.0

VW Golf, femte generasjon, 2006-modell

VW Golf
Av .
Lisens: CC BY NC SA 3.0
VW Golf, fjerde generasjon, 2001-modell

Første generasjon VW Golf ble lansert i 1974, og den var sentral i Volkswagens overgang fra biler med luftavkjølte hekkmotorer til forhjulsdrevne biler med frontmonterte væskeavkjølte motorer, ledet an av modellen Passat (1973) og fulgt av Polo (1975). I motsetning til Passat og Polo, som var basert på Audi-modeller allerede i produksjon, var Golf i mye større grad en helt ny bil. Siden Golf var modellen som skulle erstatte folkevognen, kom den Karmann-bygde sportsmodellen Scirocco, bygget på samme plattform som Golf, i salg i begynnelsen av 1974, før Golf for å oppdage og utbedre feil før den ble satt i salg.

Golf ble satt i produksjon i juli 1974, med karosseri designet av Giorgetto Giugiaro. Ved hjelp av datamaskiner hadde man lyktes i å designe en robust, men allikevel svært lett bil. Motoren var tverrstilt og plassert like foran senteret av forhjulene, noe som gav god plass innvendig. Uavhengig hjuloppheng på alle fire hjul, med konvensjonelle MacPherson-type fjærben foran og torsjonsstav bak, gav bilen svært gode kjøreegenskaper.

Produksjonen av første generasjon Golf tok slutt i 1983, og den ble erstattet av annen generasjon. Denne beholdt det Giugiaro-designede karosseriet, men man økte dimensjonene og gjorde det litt rundere og mer aerodynamisk. Tredje generasjon, lansert i 1991, var en helt omarbeidet bil med nytt karosseri, fulgt av fjerde generasjon i 1997, basert på tredje generasjon, men ingen av dem greide å oppnå samme suksess som de to første generasjonene.

Femte generasjon, lansert i 2003, fikk et mer sportslig utseende med et nytt design av Harmut Warkuss, og greide å snu trenden med sviktende salgstall. Den ble fulgt av sjette generasjon i 2008, som var basert på femte generasjon, men redesignet av Klaus Bischoff og Walter de'Silva.

Bischoff og de'Silva står også bak syvende generasjon, som var en helt omarbeidet bil med ny plattform og nytt karosseri. Syvende generasjon av Golf ble lansert i 2012, og den ble kåret til både Årets bil i verden og Årets bil i Europa i 2013. Begge prisene ble tildelt Golf for andre gang; førstnevnte fikk den første gang i 2009, og sistnevnte første gang i 1992. Den ble erstattet av åttende generasjon, som var levert fra 2020.

Varianter

VW Scirocco

.
Lisens: CC BY 2.0

En rekke varianter og modeller basert på Golf er produsert siden den ble lansert. I særklasse står sportsmodellen GTI, som første gang ble lansert i 1976. Den regnes for å være den første sportsutgaven av en kombibil, og satte en trend for en rekke senere sportsutgaver av forskjellig modeller og bilmerker. Spesielt GTI-utgavene av første og tildels andre generasjon regnes som klassikere.

Modeller basert på Golf inkluderer sedanen Jetta, lansert i 1979, som også er markedsført under navnene Vento og Bora. Sportskupéen Scirocco ble produsert fra 1974 til 1992 og relansert igjen i 2008. Den Karmann-bygde sportskupéen Corrado, basert på annen generasjon Golf, ble produsert fra 1989 til 1996.

Spesifikasjoner

Utvalgte modeller
Golf 1.1 L, 1974-modell Golf 1.4 TSI, 2013-modell
Vekt 749 kilogram 1268 kilogram
Lengde 3,71 meter 4,26 meter
Motor firesylindret rekkemotor, 1093 kubikkcentimeter firesylindret rekkemotor, 1395 kubikkcentimeter
Ytelse 49 hestekrefter 138 hestekrefter
Toppfart 141 kilometer i timen 212 kilometer i timen
0-100 kilometer i timen 16,5 sekunder 8,4 sekunder

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg