Thomas Beck, fremragende norsk kordirigent samt organist og komponist.

Beck studerte klaver, orgel og komposisjon ved Musikkonservatoriet i Oslo og tok organisteksamen der i 1926. Allerede året etter ble han dirigent for Studenterforbundets blandende kor, et kor han dirigerte frem til 1930. I september samme år ble Akademisk Korforening dannet, og Thomas Beck ble ansatt som korets dirigent. Han var dirigent frem til 1955 da han av helseårsaker så seg tvunget til å avgå. Hans korkomposisjoner var i en lengre periode blant de faste repertoarnumrene. Selv om a cappella-sangen var den korform han arbeidet mest med, forhindret ikke det at Beck også komponerte og framførte større verker for blandet kor, solister og orkester.

Årene 1928–34 var Thomas Beck redaktør av tidsskriftet “Tonekunst” og også medredaktør av tobindsverket “Sangerliv”. Fra 1928 til 1948 var han i tillegg dirigent for Bryn Korforening.

I 1929 hadde Beck et studieopphold i Leipzig, og året etter, samme år som han ble dirigent for Akademisk Korforening, ble han ansatt som organist i Ljan og Klemetsrud kirker, en stilling han hadde i 33 år, frem til 1963. Hans virke som organist satte også betydelig spor etter seg i de kirker han tjente. I åtte år, 1932–40, var Beck sekretær i Filharmonisk Selskap, i 1938–46 styremedlem i Norsk Komponistforening og årene 1945–48 var han viseformann i Tono. I seksten år, 1947–63 var Beck lektor i musikk ved Oslo Lærerskole, nå Høgskolen i Oslo. Som lærer er han karakterisert som “levende med en sjarmerende muntlig form”.

Som en av stifterne av Akademisk Korforening ble Thomas Beck i 1999 hedret med en jubileumskonsert ved 100-årsdagen for hans fødsel. Deler av Becks eget verk Arnljot Gelline (med tekst av Bjørnstjerne Bjørnson) ble da fremført av Akademisk Korforening.

En minnesten med relieff av Thomas Beck finnes på Becks grav på Vår Frelsers gravlund. Minnestenen er utført av billedhuggeren Juel Sørlie og ble avduket 31. mai 1964.

Som komponist representerer Beck den nasjonale linje i norsk musikk i første halvdel av 1900-tallet. Hans musikk viser en diatonisk melodikk, ofte ispedd en djerv harmonikk. Musikken er ellers gjennomgående preget av sangbarhet, og en smidig og flytende linjeføring. 

  • “Arnljot Gelline”, tekst Bjørnstjerne Bjørnson – for soli, kor og orkester, komponert 1937 og uroppført samme år, oppført i Bergen året etter; i omarbeidet utgave oppført for første gang i Oslo og utgitt 1946.
  • “Helligtrekongersspill” komponert 1939 og uroppført samme år.
  • “Ballade for orkester” komponert og uroppført i Oslo 1941.
  • “Høyfjellet”, kantate til Den norske turistforening 75-årsjubileum, uroppført i mars 1946.
  • “Norske danser” for firhendig klaver, komponert 1946.
  • “Elsk din neste, du kristensjel”, tekst Bjørnstjerne Bjørnson – for blandet kor.
  • “Sangen har lysning”, tekst Bjørnstjerne Bjørnson – for blandet kor.
  • “Nærmere deg, min Gud”, tekst Lewis Carey – for mannskor og blandet kor.
  • “Gud signe Noregs land”, tekst Arne Garborg – for blandet kor.
  • “Norsk hymne”, tekst Arne Garborg fra kantaten “Heilag framtid” – for kor og orkester og for mannskor.
  • I tillegg romanser og andre korsanger.
  • Thomas Beck : 1899-1963 : minneskrift, utgitt av Akademisk korforening, 1963

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.