Anlegget består av elleve demninger, seks sluser og to åpninger der skip kan passere.
De seks slusene tjener til å opprettholde vannstrømningen mellom Nevabukta innenfor demningen og Finskebukta på utsiden. Til sammen utgjør de to kilometer åpning. Sluseportene står åpne, men kan lukkes om nødvendig. De kan bryte gjennom is på opptil seks meters tykkelse.
Åpningen for skip nord for Kotlinøya er 110 meter bred og sju meter dyp, og sikrer året-rundt navigasjon for elvegående båter. St. Petersburg er ytterpunktet for et omfattende system av vannveier som fører til Kvitsjøen og Det kaspiske hav. Åpningen sør for øya sikrer helårs navigasjon for havgående skip med et deplasement på opptil 90 0000 tonn. Den er 200 meter bred og 16 meter dyp. Ved fare for stormflo kan begge åpningene lukkes med store stålporter. Demningen kan ikke være lukket mer enn 48 timer ettersom elvevannet fra Neva da vil begynne å skape flom på innsiden av demningen.
Demningen tjener også som en viktig del av St. Petersburgs ringveisystem, som er en seksfelts motorvei. Over den nordlige skipsåpningen er det en 1,5 kilometer lang viadukt i stål og en hevebru, som kan løftes vertikalt for å slippe gjennom større skip. Veitrafikken passerer den sørlige skipsåpningen gjennom en tunnel som er 1961 meter lang og når en dybde på 24,3 meter. For innbyggerne i den lille byen Kronstadt på Kotlin-øya har demningen gitt et vesentlig bedre samferdselstilbud. Transport mellom nord- og sørsiden av Finskebukta og Nevabukta må ikke lenger gå gjennom eller rundt St. Petersburg.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.