Sidiki Camara er en av Malis ledende perkusjonister bosatt i Oslo.

Djemben og kalebassen er to av de viktigste instrumentene i Sidiki Camaras musikk. Kalebassen er et uthult gresskar som finnes i ulike størrelser og har et utall bruksområder i den afrikanske kulturen. Han bruker den som en basstromme som han slår på med knyttet neve for å frembringe en dyp rund lyd som ofte utgjør musikkens puls. I tillegg til perkusjonsinstrumentene spiller han melodiske instrumenter som balafon og det tradisjonelle strengeinstrumentet ngoni, som er beslektet med den mer kjente koraen.

Helt fra begynnelsen av hans musikalske karriere ble han etterspurt av kjente musikere fra Mali som; Ali Farka Touré, Toumani Diabaté, Oumou Sangaré og Habib Koité.

Camara har reist verden rundt som soloperkusjonist med Malis nasjonalballett. Han har vært gjesteartist på flere turneer med Bill Frisells New Quartet og er fast med i Frisells gruppe The Inter Continentals. Etter flere år i Brussel, hvor han fortsatte å samarbeide med musikere som Mamady Kéita, Kasse Mady Diabaté, Rokia Traoré og Boubacar Traoré, bor han nå i Oslo.

Etter at Sidiki Camara flyttet til Oslo har han samarbeidet med en rekke norske musikere som, Bugge Wesseltoft, Audun Erlien, Bendik Hofseth med fler. 

  • Ayou Wele: (2005)
  • Tolerance (2011)
  • Nakan (2015)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.