Renault FT-17 - fotografert september, 1918.

U. S. Army Military History Institute/AHEC. fri

Amerikansk lisensprodusert M1917, og kjent som «Six Ton Special».

Photo Courtesy of U.S. Army. Begrenset gjenbruk

Renault FT, fransk lett stridsvogn, ofte referert til som FT-17, utviklet under ledelse av den kjente bilkonstruktøren Louis Renault, den første stridsvogn med hovedbestykningen plassert i et 360° dreibart tårn og regnes som den første moderne stridsvogn.

Den første prototypen ble bygget i 1916, den første varianten Char Mitrailleuse Renault FT-17 ble satt i produksjon i 1917, og de første stridsvognene debuterte i kamp under den første verdenskrig i mai 1918. FT stridsvogner ble i tillegg til Frankrike og brukt av USA under den første verdenskrig.

Den ble og brukt under den spanske borgerkrig, og FT stridsvogner ble brukt i kamp av både den polske og den franske hæren under de tyske invasjonene i henholdsvis september 1939 og mai 1940. FT stridsvogner ble under den annen verdenskrig  og brukt av tyske tropper og franske Vichy-tropper i Nord-Afrika, og av tyske okkupasjonsstyrker i Frankrike så sent som under den allierte invasjonen i 1944. En del erobrede FT stridsvogner ble sendt til de tyske okkupasjonsstyrkene i Norge i 1941/42 og brukt til flyplassforsvar eller gravd ned som faste stillinger. En del fikk og tårnet fjernet til bruk på bunkersanlegg.

Den første varianten FT-17 hadde et mannskap på to, var utrustet med en 8 mm mitraljøse, var utstyrt med en firesylindret væskeavkjølt Renault bensinmotor med en ytelse på 35 hk som gav stridsvognen en topphastighet på inntil 8 km/t, og veide omkring 6,5 tonn. Senere varianter var blant annet utrustet men en 37 mm kanon, og noen få med en kortløpet 75 mm kanon. Renault FT var i utstrakt bruk i en rekke land. Den ble og produsert på lisens i USA under betegnelsen M1917, den første stridsvognen som ble bygget i Sovjetunionen var en kopi av Renault FT-17 og ble produsert i noen få eksemplarer under betegnelsen KS, og en modifisert variant, Fiat 3000, ble produsert i Italia.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.