Oslo, norsk kjede av dagligvareforretninger dannet i 1979, inngår i Reitangruppen. Kjeden omfatter ca. 530 butikker med lavprisprofil i Norge, Danmark og Sverige (en butikk ved Svinesund). Omsetning ca. 21 mrd. kr (2005). I Norge har Rema 1000 en markedsandel på 17,5 %.

Historikk. Ole Reitan etablerte i 1948 en dagligvareforretning i Trondheim, åpnet i 1963 også et supermarked. Sønnen Odd Reitan startet egen butikk (Sjokkpris) i 1972 og bygde i 1970-årene opp en butikkjede i Trondheimsområdet sammen med faren. Kjeden fikk i 1979 navnet Remi 500 (Reitan minipris), hvor 500 henviste til antall vareartikler, men skiftet snart navn til Rema 600 (Reitan mat) og i 1981 til Rema 1000. Rema 1000 hadde lavprisprofil med standardisert vareutvalg og enkel innredning og var basert på franchising, hvor de enkelte butikker drives av lokale kjøpmenn som leier navn og butikkprofil.

Rema 1000 vokste raskt i 1980-årene og etablerte seg i 1990-årene også i andre land. Overtok i 1998 deler av grossistvirksomheten til R. Kjeldsberg AS. I 2001 ble Rema 1000 slått sammen med kiosk- og serveringsselskapet Narvesen til Reitan Narvesen ASA, men er nå et eget selskap i Reitangruppen. Rema 1000s butikker i Ungarn ble solgt i 2002, i Polen i 2003.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.