Faktaboks

Reidun Tordhol
Født
1. juni 1931, Østre Gausdal
Reidun Tordhol, Om sommeren, 2018. Olje på lerret, 40 x 50 cm. © 2019 Galleri Dobloug
.
Reidun Tordhol, Jente med blått bånd, 2018. Olje på lerret, 50 x 60 cm. © 2019 Galleri Dobloug
.

Reidun Tordhol, Vår i luften, 2002. Akvarell, 266 x 362 mm (lysmål), Jon Doblougs samling.

.
Reidun Tordhol, Kjærligheten til de to puter I, 1999. Olje på lerret, 81 x 100 cm.
.

Reidun Tordhol er en norsk maler, tegner og illustratør. Hun bruker både akvarell, olje og akryl i sine malerier. Hennes karakteristiske uttrykksmåte er var og følsom. Tordhol er særlig kjent for sine akvareller som er en sentral del av hennes kunstnerskap. Hennes motivkrets omfatter landskap, portretter, dyr og stilleben.

Utdannelse

Reidun Tordhol studerte ved Statens håndverks- og kunstindustriskole fra 1950 til 1955. Fram til 1954 gikk hun på malerlinjen og fikk undervisning av Torbjørn Lie-Jørgensen, Finn Faaborg, Karl Høgberg og Olav Mosebekk. Hun fikk også opplæring i grafiske teknikker med Chrix Dahl, og det siste året på tekstillinjen.

I perioden 1955 til 1960 studerte hun ved Statens kunstakademi under Aage Storstein og Alexander Schultz. Her ble Schultz av særlig betydning. Det femte året var hun elev i Schultz' komposisjonsklasse, hvor de studerte bildeoppbygging basert på Georg Jacobsens konstruksjonslære. Disse mer eller mindre synlige, geometriske konstruksjonene ble for mange kunstneres del ikke fremtredende i det endelige uttrykket, men resulterte ofte mer generelt i fasthet i den kompositoriske oppbyggingen. Slik var det også for Tordhol.

En viktig studietur

I desember 1959 fikk Tordhol Thomas Fearnleys minnestipend. Etter avsluttede Akademistudier fikk hun mulighet til en lengre studiereise. Fra oktober 1960 til mai 1961 var hun innom flere byer i Italia hvor hun studerte renessansekunsten, før reisen fortsatte til Paris, Barcelona, Madrid og til sist København. De franske impresjonistene og kubistene gjorde spesielt inntrykk.

Debut og formspråk i endring

Reidun Tordhol begynte sin kunstneriske karriere på begynnelsen av 1960-tallet. Hun debuterte med ca 50 akvareller i Kunstnerforbundet i 1964.

I de tidlige uttrykkene finner vi et sterkt fokus på detaljer. På 1960-tallet kan Tordhol plasseres inn i et nyfigurativt maleri. I årene 1967-1969 var hun spesielt opptatt av tegning, og laget en mengde studier av fugler, katter, trær og blomster.

Utover på 1970- og 1980-tallet blir motivene mindre detaljert, og de naturlyriske akvarellene utvikles. Her er atmosfære, forenkling, stilisering og flatebehandling fremtredende. En illustrerende serie akvareller er Årstidene I-IV fra 1989 (Lillehammer kunstmuseum).

På 1990-tallet blir akvarellen mer mettet i fargen. I maleriet jobber hun med oppstilling av hverdagslige gjenstander som puter og sengeklær. Gjenstandene får et allegorisk innhold som viser til dikotomien mellom ensomhet og lengsel, nærhet og fravær, liv og død. I enkle komposisjoner med få elementer og begrenset fargeskala, ligger fokuset på en eksakt gjengivelse av folder og skrukker som får fram det taktile i sengetøyet.

Stofflighet

Fra oppvekstmiljøet hadde Reidun Tordhol god kjennskap til tradisjonshåndverk og tekstile uttrykk. Hennes mor, Regina Tordhol, var utdannet på Statens kvinnelige industriskole i Oslo, og underviste i håndarbeid ved Vold framhaldsskole. Hun må opplagt ha ansporet henne til å utvikle denne formen for følsomhet og kunnskap. I 1954 og 1955 gikk Reidun Tordhol på tekstillinjen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole under Kjellaug Hølaas. Dette ble særlig viktig for henne i denne sammenhengen. Oppfatningen av de taktile kvalitetene ble trukket inn i kunstnerskapet. Randi Tordhol har vist en forståelse for denne typen kvaliteter i maleriets eller akvarellens overflate, som handler om tingenes stofflige egenskaper. En vesentlig erfaring som bygger opp under hennes gjengivelse av fuktighet, sprøhet, glatthet eller det rent tekstile.

Akvarellen

En viktig del av Reidun Tordhols verk er malt som akvareller. Her utnytter hun mediets flytende og myke karakter. Akvarellenes estetiske uttrykk egner seg spesielt godt til Tordhols enkle men intenst virkningsfulle motiver, hvor hun gjennom antydninger tematiserer tilintetgjørelse og forgjengelighet, i noen tilfeller en slags eksistensiell uro. Figurene eller landskapene har en kombinasjon av skjønnhet og uro i seg, og viser til noe iboende og konsentrert som holder resten av verden utenfor. Når elementene visualiseres i hennes akvareller, blir regn, tåke og vind en påminnelse om de erkjennelsene som ligger latente i naturens fenomener. Tordhols eksperimentering og langvarige utforskning av akvarellen som medium har ført til stor tekniske dyktighet.

Illustrasjoner

Tordhol har illustrert flere litterære tekster. Hennes vare, naturalistiske tegninger er gjengitt i:

  • Vesaas, Haldis Moren(red.), Trær: Treet i norsk lyrikk. Oslo: Den norske bokklubben, 1977
  • Lyng, Toralf, Om fjellet. Oslo: Tanum-Norli A/S, 1978

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Blekastad, Ingrid (1999). Reidun Tordhol. Lillehammer kunstmuseum. Oslo: Labyrinth Press.
  • Danbolt, Gunnar (2012). Reidun Tordhol: Når rom blir tid. Oslo: Labyrinth Press.
  • Rye, Oleiv (1998). Reidun Tordhol: akvareller. Lillehammer.
  • Tordhol, Reidun. Reidun Tordhol: Maleri: 30.9.-22.10.2006. Utstillingskatalog, Galleri Dobloug. Oslo: Labyrinth Press, 2006.
  • Tordhol, Reidun og Øistein Lind, Reidun Tordhol: Maleri: 5.9.-27.9.2009. Utstillingskatalog. Oslo: Galleri Dobloug, 2009.

Faktaboks

Reidun Tordhol

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg