Pål Vigeland er en norsk gullsmed, kunsthåndverker og skulptør. Han arbeider med ulike kunstneriske uttrykk og en rekke materialer.
Pål Vigeland
Faktaboks
- Født
- 23. desember 1944, Oslo
Utdannelse og praksis
Vigeland har en variert praksis og utdannelse. I perioden 1963–1964 praktiserte han ved PLUS Sølvstue i Gamlebyen, Fredrikstad. Etterpå studerte han ved Staatliche Werkkunstschule, Schwäbisch Gmünd, Tyskland, i perioden 1964–1967.
Gullsmeddesigner for Theodor Olsen Eftf.
I årene 1968 til 1981 var Vigeland ansatt som designer ved gullsmedfirmaet Theodor Olsen Eftf. i Bergen der han også tok mesterbrev som gullsmed i 1972. Arbeidene var langt fra bestselgere, men snarere distinkt utformede kunsthåndverksobjekter, preget av nøktern formtematikk. For arbeidsgiveren tegnet han i 1972 et bestikk i stål og plast. Designet er stramt og universelt, asketisk og med linjer til japansk minimalisme og Scandinavian design. Det mørke skaftet er festet med runde nagler i metall som er så overdimensjonert at de fungerer som dekorelement. Sirkelformen går igjen i flere av hans arbeider for Theodor Olsen Eftf., både i smykker og korpusarbeider.
Kunsthåndverkeren
I 1981 sluttet Vigeland som formgiver og etablerte eget verksted. I stedet for å jobbe med kostbart sølv gikk han i gang med å lage bruksgjenstander i kobber og messing. Vigeland kom straks til å ta i bruk universelle former, som sirkel, oktogon og spiral. Samtidig fikk materialenes overflate en sterkere betydning for formenes uttrykk. Kobberet ble hammerslått og patinert. Objektene fikk maleriske kvaliteter og materialiteten i arbeidene ble fremhevet. Enkelte verk har et arkaisk uttrykk, deriblant et kobberfat, tilhørende Kunstmuseet, Nord-Trøndelag. Andre arbeider har en suggererende kraft, lignende den indisk-britiske kunstneren Anish Kapoors verk.
For det egne verkstedet har han også tegnet bestikk. Stålbestikket Scandia (1982) ble produsert av det spanske firmaet Ribera, mens Miranda (1984) ble produsert av Norsk Stålpress.
Billedkunstneren
Omkring 1990 gikk Vigeland fra å være en kunsthåndverker til å trå inn i billedkunstnernes rekker. Objektets praktiske betydning var blitt uvesentlig. Det arkaiske uttrykket ble ytterligere poengtert, og skulpturene fikk en eksistensialistisk karakter.
I 2000-årene arbeider Vigeland oftere med plater som blir satt sammen i kompliserte konstruksjoner. Samtidig med at han jobber som skulptør får han oppdrag for ulike kirker om å lage utstyr som kalker og alterstaker. At Vigeland klarer å håndtere alle disiplinene uten å gå seg vill i de ulike uttrykkene vitner om sterk kunstnerisk integritet.
Vigeland er sønn av kunstneren Per Vigeland og bror til smykkekunstneren Tone Vigeland. Han er representert i en rekke samlinger og museer, som Nasjonalmuseet, Permanenten og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.
Utstillinger
Separatutstillinger (i utvalg)
- 2020, Kunstbanken, Hedemark Kunstsenter, Hamar
- 2015, Kunstnerforbundet, Oslo
- 2005, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim
- 1996, Hå Gamle Prestegård, Jæren
Gruppeutstillinger (i utvalg)
- 2018, Homo Faber, Best of Europe, Venezia, Italia
- 1991, Configura, Erfurt, Tyskland
- 1976, Festspillutstillingen «Kunst og Kunstnere», Vestlandske Kunstindustrimuseum, Bergen
- 1979–1971, Craftsmen from Norway, vandreutstilling i USA
Utmerkelser
- 1971, 2. premie i Norges Gullsmedforbunds konkurranse
- 1972, 1. premie (delt) i Norges Gullsmedforbunds konkurranse
Les mer i Store norske leksikon
Eksterne lenker
Litteratur
- Danbolt, Gunnar mfl. (2019). Pål Vigeland : When Metal Becomes Nature, Arnoldsche
- Stranger, Ivar (1997). Pål Vigeland, s.n.
Kommentarer (1)
skrev Mats Linder
Hei Fie. Har du lyst å oppføre meg som forfatter. Hilsen Mats.
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.