Landsmøtene så i september ut til å ha slått heldigst ut for Obama, som sikret seg et forsprang på meningsmålingene. Etter dette var det de TV-sendte duellene mellom kandidatene som skapte størst bevegelse på meningsmålingene.
Romney kom klart best ut av den første av de tre TV-debattene, tidlig i oktober, og han rykket raskt nærmere Obama på meningsmålingene. Obama lyktes bedre i den andre og tredje TV-debatten, og han gjenopprettet noe av det forspranget han hadde hatt i september.
Det saklige innholdet i valgkampen ble preget av USAs vanskelige økonomiske situasjon, med stor arbeidsledighet, omfattende budsjettunderskudd og ettervirkninger av finanskrisen i 2008.
Republikanerne mente at problemene best kunne løses ved å senke skattene og kutte mer i offentlige utgifter enn det demokratene gikk inn for.
Romney mente at han med sin forretningserfaring var best skikket til å skape vekst i næringslivet. Obama ser fra ettertiden ut til å ha lyktes i å svekke dette argumentet i velgernes øyne, ikke minst gjennom en systematisk kampanje med angrepsreklamer på TV sommeren 2012.
Et væpnet angrep på USAs konsulat i den libyske byen Benghazi ble gjenstand for diskusjon mellom Obama og Romney, som mente presidenten gav sine fiender inntrykk av svakhet. Obamas tilhengere mente at Romney ved tidlig å ytre hard og bastant kritikk av presidenten viste at han manglet nødvendig ro og stødighet.
For Obama-kampanjen var kvinner en viktig målgruppe blant velgerne, og den la derfor vekt på å få frem det den mente var dramatiske forskjeller i kandidatenes syn på abort og kvinners adgang til prevensjon.
I alt brukte kandidatenes organisasjoner og deres støttespillere mer enn 2 milliarder dollar på valgkampen – 12 milliarder kroner etter kronekursen på samme tidspunkt.
Parallelt med presidentvalget foregikk valg til Kongressen, på guvernører og andre verv på delstatsnivå. Flere stater holdt folkeavstemninger om større og mindre spørsmål.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.