Patentførerne i DNT ble også utstyrt med et eget jakkemerke.
Patentførerne i DNT ble også utstyrt med et eget jakkemerke.
Av .

Patentførervesenet var en ordning med kjentmenn som var sertifisert av Den Norske Turistforening (DNT). De kunne ta med turister eller andre mot godtgjørelse på en bestemt rute eller i et større område i fjellet, eller på bre. Ordningen startet i 1890 og varte frem til på 1970-tallet. Etter hvert var det bare patentførere på Jostedalsbreen.

Historikk

Før det ble gode kart og merkede ruter i norske fjell, var det en lang tradisjon for at turister og andre som ville ta seg frem i et ukjent område betalte lokale kjentmenn for å vise vei. Særlig rundt Jostedalsbreen var de mange lokale veivisere som tilbød sine tjenester. Både prisene og kvaliteten på denne tjenesten varierte mye. I 1828 opprettet derfor Nordre Bergenhus Amt et offentlig veiviservesen og utnevnte to veivisere på Jostedalsbreen fra henholdsvis Oppstryn og Jostedalen. Disse kunne så føre turister mot fast betaling på bestemte ruter. Ordningen ble reorganisert og utvidet i 1880-årene.

Da DNT ble opprettet i 1868, var en av oppgavene foreningen påtok seg å organisere ordningen med lokale førere. De innførte blant annet faste takster for lokale førere på fjelloverganger i Jotunheimen. I 1880-årene tok foreningen også initiativ til en landsomfattende ordning med førere som ble godkjent av dem og utstyrt med et førerpatent. De fikk også med seg en håndbok hvor turistene kunne skrive inn sine kommentarer til føringen. Ordningen ble etablert i 1890, og i første omgang ansatte DNT 18 patentførere fordelt på en rekke fjellområder. Førerne var kjentmenn og hadde med seg tau og enkelt sikringsutstyr. De måtte også påta seg å bære deler av turistenes bagasje. Nordre Bergenhus Amts veiviservesen ble samtidig lagt ned og lagt inn under DNTs patentførervesen. Den første patentføreren oppnevnt av DNT var Knud VoleJuvasshytta i Jotunheimen.

DNT drev opplæring av sine patentførere ved blant annet å holde kurs i samarbeid med Ole Berge på Turtagrø i 1912 og 1914. Foreningen arrangerte også kurs på Bødalseter i 1935 og 1937.

Etter hvert som antallet turisthytter økte, rutene ble merket og kartene ble bedre, ble det mindre behov for patentførere. Den siste som var aktive som patentfører var Johan Støyva, som førte på Jostedalsbreen omtrent frem til sin død i 2016.

Navnet

Patentfører kom av at førerne var utstyrt med et spesielt bevis, et patent, utstedt av DNT.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg