Nordcap

Foto: Marinemuseet, Horten.

Nordcap var en norsk hjuldampkanonbåt bygd ved Marine-etablissementet i Horten i 1840. Den var marinens første dampskip.

Historie

Nordcap ble konstruert etter tegninger av skipskonstruktøren Hakon Adelsteen Sommerfeldt, og sjøsatt 25. januar 1840 uten maskin. Skipets første tokt var til Storbritannia for å få installert maskin samme år. Nordcap ble lite brukt av Marinen, og med unntak av en beredskapsutrustning på grunn av den slesvigske krig i 1848 ble skipet kun brukt av Postverket fra 1841 til 1870. Det ble solgt i 1870 og rigget om som rent seilskip, og forliste i 1877.

Spesifikasjoner

Nordcap var utstyrt med en tosylindret dampmaskin med en ytelse på 120 hestekrefter som drev to skovlhjul, og var rigget som en skonnert med to master. Skipet var som marinefartøy utrustet med to 60-punds bombekanoner.

  • Deplasement: 484 tonn
  • Lengde: 40,2 meter ved vannlinjen
  • Toppfart: 9 knop for maskin alene
  • Mannskap: 51–58 som marinefartøy

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Gjelsvik, Tore. (1987). Statens postdampere i rute på Throndhjem 1838-1865, Filatelistisk Forlag
  • Gjelsvik, Tore. (1984). Skip og post i Østfinmarksruten : 1853-1868, Filatelistisk Forlag

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg