Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom); statlig etat underlagt Samferdselsdepartementet, og tilsynsmyndighet for leverandører av post- og teletjenester. Nkom er, med virkning fra 1. januar 2015, en videreføring av tidligere Post- og teletilsynet (PT), som i 1997 ble til etter en omorganisering av Statens Teleforvaltning (STF). Denne ble opprettet i 1987 etter å ha blitt skilt ut fra Teledirektoratet. Nkom har fra 2007 sitt hovedkontor i Lillesand, da PT ble relokalisert dit fra Oslo som ledd i utflytting av statlige virksomheter. Direktør siden 2011 er Torstein Olsen.

Nkom forvalter ekomloven og postloven på vegne av regjeringen. Gjennom lov om elektronisk kommunikasjon skal brukere i hele landet sikres gode, rimelige og framtidsrettede tjenester. Dette skal skje ved å tilrettelegge for konkurranse i markedet, og å stimulere til næringsutvikling og innovasjon. Postloven skal sikre et landsdekkende formidlingstilbud av postsendinger til rimelig pris og god kvalitet.

Nkom fører tilsyn med tilbydere av telekommunikasjoner og postvirksomhet i Norge. Dette inkluderer å føre kontroll med at lover, forskrifter og konsesjonsvilkår etterleves. Det føres særlig tilsyn med Telenor ASA og Posten Norge AS, som begge opererer i henhold til konsesjoner gitt av staten. Ansvaret for tilsyn med postsektoren ble gitt PT i 1997.

Nkom har også ansvaret for å forvalte frekvenser, blant annet for mobiltelefoni, radio og fjernsyn. Etaten forestår auksjoner av frekvenser på vegne av staten. Videre har Nkom ansvar for å planlegge og forvalte nummerressurser og koder for elektroniske kommunikasjonstjenester og -nett.

Nkom har (2016) om lag 160 ansatte. Virksomheten finansieres vesentlig gjennom gebyrer pålagt operatørene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.