Situasjonen for pressen i landet har vært sterkt preget av årene med krigshandlinger, og de fleste avisene har vært innstilt. I 2000 hadde landet fem dagsaviser med et samlet opplag på ca 100 000. Avisen Oslobodjenje, som før oppløsningen av Jugoslavia var Sarajevos største avis, fortsatte å komme ut under Sarajevos beleiring fra 1992. Den er fremdeles den største avisen, med et opplag på 56 000.

I slutten av 1990-årene ble kringkastingsvirksomheten i landet kontrollert av de tre nasjonalistiske partiene Det demokratiske handlingspartiet (PDA), Den kroatiske demokratiske union i Bosnia og Hercegovina (CDU-BH) og Det serbiske demokratiske partiet (SDP). I tillegg var det en rekke lokale radio- og TV-stasjoner. I 1996 ble det dannet et kringkastingsselskap (TVIN-TV), som skal være åpent for media og korrespondenter fra alle de tre folkegruppene, i samsvar med føringene i Dayton-avtalen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.