Faktaboks

Lawrence Weiner
Født
10. februar 1942, New York, USA
Død
2. desember 2021, New York, USA
Lawrence Weiner, 2006
Lawrence Weiner foran et av sine veggmalerier i utstillingen X Y & Z på galleriet BAWAG Contemporary i Wien i 2006.
Av /NTB.
After All

En besøkende studerer Lawrence Weiners After All (oversatt til spansk og baskisk) på Guggenheim-museet i Bilbao, Spania, juni 2004.

Av /Reuters/NTB.

Lawrence Weiner var en amerikansk kunstner. Han regnes blant de mest sentrale kunstnerne fra 1960-årenes konseptkunst. Weiner er kjent for tekstarbeider med et filosofisk og poetisk innhold, som regel malt eller trykket direkte på vegger i gallerier eller i offentlig rom. De kan også være publisert i bøker og andre trykksaker, som plakater eller klistremerker, eller bli formidlet som vokal tale.

Weiner var blant gruppen kunstnere i USA som bidro til å definere konseptkunsten som en egen kunstretning. For Weiner og andre konseptkunstnere som Joseph Kosuth og Art & Language ble språk og tekst et foretrukket kunstnerisk medium. Beskrivelsen av en kunstnerisk handling eller et arrangement av objekter fikk ifølge Weiner like stor kunstnerisk verdi som selve handlingen eller arrangementet.

Kunstnerisk arbeid

I 1960 gjennomførte den da 18-årige Weiner en serie kontrollerte TNT-sprengninger som etterlot seg kratere i landskapet. Cratering Pieces var for Weiner en måte å lage skulptur på ved å fjerne noe (fra landskapet) heller enn å tilføre noe.

I 1968 ble en av hans utendørs installasjoner skadet: A Series of Stakes Set in the Ground at Regular Intervals to Form a Rectangle—Twine Strung From Stake to Stake to Demark a Grid—a Rectangle Removed From This Rectange. Tittelen er karakteristisk for Weiners kunst, som typisk består av setninger som opptrer som beskrivelser av mulige handlinger snarere enn befalende. Da det fysiske verket ble ødelagt, kom Weiner fram til at det fremdeles eksisterte i språket – at et kunstverks essens er tekstlig og ikke fysisk.

Statements

Flere av Weiners tidlige arbeider er slike korte setninger, Statements, som beskriver mulige handlinger eller arrangementer: #27 Fire Cracker Residue of Explosions at Each Corner of the Exhibition Area (1968) eller #054 A Square Removal From a Rug in Use (1969). De kunne også bestå av kortere utsagn og enkeltord, som Ignited, Thrown, A Stake Set eller Done Without.

Weiners bruk av slike språklige konstruksjoner anså han som en form for skulptur, en lingvistisk utvidelse og fortsettelse av tidligere verker som Cratering Pieces. En av de mest kjente av disse setningene går da også slik: #030 A Field Cratered by Simultaneous Structured TNT Explosions (1968).

Declaration of Intent

Hvorvidt disse handlingene eller arrangementene realiseres, spiller ingen rolle, ettersom kunstnerens intensjon vil være den samme enten kunstverket får en fysisk form eller ikke, ifølge Weiner. I 1968 formulerte han denne holdningen til kunstproduksjon i sitt Declaration of Intent, et trepunkts manifest som skulle bli ett av konseptkunstens viktigste skrifter:

  1. The artist may construct the piece.
  2. The piece may be fabricated.
  3. The piece need not be built.

Each being equal and consistent with the intent of the artist the decision as to condition rests with the receiver upon the occasion of receivership.

Declaration of Intent legger ansvaret for kunstverkets eventuelle fysiske fullbyrdelse over på mottakeren og var samtidig en påstand om at kunst ikke trenger å handle om ferdighet i noe håndverk.

Language + the materials referred to

Språket var for Weiner en mulighet til å lage et «spesifikt objekt som ikke har noen spesifikk form». Språket er formløst og uendelig, der et bilde har en definitiv slutt. Samtidig eksisterer det alltid et nært forhold i Weiners kunst mellom begrepene og det fysiske materialet, noe han formulerte slik: Language + the materials referred to, altså «språk + materialet det vises til».

Weiner hevdet at ord oppleves mer tilgjengelig for et bredt publikum enn tradisjonelle kunstformer, og viste til graffiti og malte slagord på veggene fra oppveksten i South Bronx i New York som en viktig inspirasjon for sitt kunstneriske arbeid: «Kunst var noe annet; kunst var skriften på veggen, eller meldingene der fra andre mennesker. Jeg vokste opp i en by hvor jeg hadde lest veggene. Jeg leser fremdeles veggene. Jeg elsker å etterlate mine arbeider på veggene og la folk lese dem.»

På tross av at Weiners kunst utelukkende er ment å eksistere i språket og følgelig kan bli vist i en hvilken som helst form, la han stor vekt på de fysiske og visuelle sidene ved verkene – fra størrelsen på fonter og andre grafiske tegn, som han som regel formga selv, til overflate-tekstur, farger og plassering.

Lawrence Weiners kunst har vært vist i flere sammenhenger i Norge, blant annet på KODE-museet i Bergen og Kistefos museum og skulpturpark på Jevnaker.

Les mer i Store norske leksikon

Lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg